یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که چاقی قوی‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد، عامل سرطان سینه است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)محققان گزارش دادند که حدود ۴۰ درصد از سرطان‌های سینه هورمون مثبت در زنان یائسه ممکن است با چربی اضافی بدن مرتبط باشد.

به گفته محققان، تأثیر واقعی چاقی بر خطر سرطان سینه احتمالاً دست کم گرفته شده است، زیرا BMI (شاخص توده بدنی) اندازه‌گیری دقیق چربی بدن نیست.

تیم تحقیقات به سرپرستی «ورونیکا داویلا-باتیستا»، دانشیار اپیدمیولوژی دانشگاه لاس پالماس د گرن کاناریا در اسپانیا، در این باره نتیجه‌گیری کرد: «یافته های این مطالعه اهمیت در نظر گرفتن معیارهای دقیق‌تر چربی بدن نسبت به BMI را برای تخمین بار سرطان ناشی از چاقی در سرطان سینه در زنان یائسه نشان می‌دهد.»

برای این مطالعه، محققان BMI را با اندازه‌گیری متفاوتی از چربی بدن به نام CUN-BAE مقایسه کردند، معادله‌ای که جنسیت و سن را در اندازه گیری های BMI به حساب می‌آورد.

این دو معیار برای وزن کردن ۱۰۲۲ زن مسن اسپانیایی مبتلا به سرطان سینه و ۱۱۴۳ زن مشابه دیگر که سرطان نداشتند استفاده شد.

محققان دریافتند حدود ۲۳ درصد از موارد سرطان سینه با اضافه وزن بدن که توسط BMI اندازه‌گیری می‌شود مرتبط است.

با این حال، نتایج نشان می‌دهد که حدود ۳۸ درصد از سرطان‌های سینه با چربی اضافی که توسط CUN-BAE اندازه‌گیری شده است، مرتبط بودند.

به گفته محققان، این تفاوت‌ها برای سرطان‌های مثبت هورمون، که توسط هورمون‌های زنانه مانند استروژن ایجاد می‌شوند، قوی‌تر بود.

محققان نوشتند: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که چربی اضافی بدن یک عامل خطر مهم برای سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت در زنان یائسه است.»

به گفته محققان، چربی بدن می‌تواند سطح استروژن را در زنان افزایش دهد زیرا بافت چربی هورمون زنانه را ترشح می‌کند.

تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که هنگام استفاده از تخمین‌های سنتی BMI، تأثیر جمعیت را می‌توان دست‌کم گرفت و معیارهای دقیق‌تری از چربی بدن، مانند CUN-BAE، باید در هنگام تخمین بار سرطان ناشی از چاقی در سرطان سینه در یائسگی در نظر گرفته شود.»