عضو هیئت علمی بخش مهندسی راه دانشگاه شیراز گفت: فرونشست‌ها به فاصله ۱۰ متری نقش رستم و ۳۰۰ تا ۵۰۰ متری تخت جمشید در حال وقوع است.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، مریم دهقانی با بیان اینکه برداشت بی‌رویه آب برای مصارف کشاورزی علت اصلی فرونشست زمین در منطقه مرودشت، تخت جمشید و نقش‌رستم است، گفت: فرونشست‌ها به فاصله ۳۰۰ یا ۵۰۰ متر از تخت جمشید و ۱۰ متر از نقش‌رستم در حال اتفاق است و شکاف‌های عظیمی که به واسطه فرونشست رخ داده کاملاً قابل مشاهده است.


وی افزود: از دشت مرودشت به عنوان بحرانی‌ترین دشت در ایران می‌توان نام برد و همه دشت به وسعت ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع در حال نشست است و بیشترین نرخ نشست در آن، ۳۰ سانتی متر در سال برآورد شده است.


دهقانی ادامه داد: ماهواره‌های راداری با تصویربرداری از سطح زمین ۷۰ منطقه فرونشست را در سطح استان شناسایی کرده و بحرانی‌ترین دشت مرودشت شناسایی شده است.


وی تصریح کرد: همه قسمت‌های شهر مرودشت با نرخ مختلف در حال نشست است، منطقه «کوشک» در شمال شرق مرودشت بالاترین نرخ فرونشست را دارد و کل مجموعه مسکن مهر شهر مرودشت با میزان ۱۸ سانتیمتر در حال نشست است و به دلیل اینکه یک محدوده بسیار وسیع با این میزان نشست می‌کند


دهقانی با تأکید بر اینکه بارها به مسئولان هشدار داده شده است که برداشت آب را کنترل کنند و چاه‌های غیر مجاز را ببندند، گفت: نخستین راهکار کنترل مصرف آب‌های زیرزمینی و دومین راهکار استفاده ازروش‌های نوین آبیاری است.