سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران خبر داد؛ تخصیص ضعیف بودجه های پژوهشی از مشکلات است.

ساری- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران، تخصیص ضعیف بودجه های پژوهشی را از جمله مشکلات در این حوزه بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت، محمدصادق رضایی پیش ازظهر سه شنبه در مراسم معارفه و تکریم معاون تحقیقات و فناوری علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه تحقیقات باید مبتنی بر نیاز جامعه، پاسخگو و هدفمند باشد، گفت: نخستین گام برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی توجه به اولویت‌های پژوهشی کشور و استان و نیازهای روز احاد جامعه باشد تا بتوان نتایج آن را در جامعه اجرایی کرد.

وی یکی از مهمترین مشکلات در حوزه پژوهش را تخصیص ضعیف بودجه‌های پژوهشی عنوان کرد وافزود: رشد و توسعه پایدار کشور با رشد و توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف محقق می‌شود بنابراین با تخصیص کامل بودجه‌های تحقیقاتی و افزایش آن می‌توان در مسیر توسعه گام‌های اساسی برداشت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه افراط و تفریط در رفتار و عملکرد در زمینه تحقیقات پسندیده نیست، و کرامت همه اساتید و کارکنان و دانشجویان باید حفظ شود، بر سرمایه گذاری روی جوانان در حوزه تحقیقات تاکید کرد و ادامه داد: باید نیروهای جوان در کنار افراد متخصص و با تجربه بکارگیری شوند تا درآینده نزدیک بتوان از این نیروهای مبتکر و متخصص در حوزه پژوهشی استفاده کرد.

رضایی ادامه داد: پژوهش و تحقیقات علمی بدون توجه به زیرساخت‌ها محقق نخواهد شد بنابراین یکی از اهداف اصلی دانشگاه، باید فراهم کردن آن در راستای تحقیقات جامعه محور باشد.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی باید با محصولات داخلی و خارجی رقابت کنند، افزود: محصولات تولیدی باید زمینه کسب درآمد برای دانشگاه را فراهم کنند زیرا سرمایه گذاری در محصولات تولیدی بدون بازدهی عملاً عبث و بیهوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه پژوهشکده‌ها باید به سمت تولید محصولات و تحقیقات جامعه محور گام بردارند، خاطر نشان کرد: به تحقیقات و پژوهش در گذشته توجه جدی نشد بنابراین بسیاری از تحقیقات پژوهشکده‌ها روی کاغذ است و قابلیت اجرایی ندارند که امید است در دوره جدید به این مسائل توجه جدی شود.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران دکتر عنایتی را جزو اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی مازندران و از مفاخر استان دانست که همواره در مسیر علم و پژوهش قدم برداشته است و سال‌هاست که با سازمان who همکاری دارند و ان شاءالله در این عرصه موفق باشند.

احمدعلی عنایتی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این جلسه با بیان اینکه باعث افتخار است که بار دیگر در خدمت پژوهشگران، اساتید و محققان، جامعه دانشگاهی و علمی استان و کشور هستم، با اشاره به آیات قرآن کریم بر رعایت اخلاق در انجام تمام امورات تاکید کرد: اگر تمام امورات خود را با سرلوحه قرار دادن اخلاق حرفه‌ای پیش ببریم قطعاً تلاش‌های ما به ثمر خواهد رسید.

وی ادامه داد: خصوصاً در حوزه تحقیقات باید اخلاق حرفه‌ای حاکم باشد و رعایت این مسئله در امر پژوهش بسیار مهم است.

مسیر پژوهشی و فناوری را فراهم می‌کنیم

عنایتی اظهار کرد: تلاش‌ها باید بر اساس رفع نیاز مردم باشد و ما وامدار مردم هستیم و تمام هدف ما برای حفظ و ارتقای سلامت جامعه است که همه این‌ها بر پایه اخلاق مداری استوار است.

عنایتی تصریح کرد: پیام من برای اساتید، محققان، فناوران، همکاران، دانشجویان، سازمان‌های حمایتی و بخش‌های خصوصی که در مسیر تأمین سلامت مردم فعالند این است که از آنها کمک می‌خواهم تا با همکاری هم با هر شرایطی اجازه ندهیم تا رشد و توسعه دانشگاه کند شود و رویه ما هم مشخص است مسیر پژوهشی و فناوری فراهم خواهیم کرد و با هم برای حفظ سلامت مردم قدم خواهیم گرفت و مطمئناً با مدیریت جدید دانشگاه، عالمانه و با امکانات تحقیقاتی و فناورانه که در اختیار داریم چرخ توسعه دانشگاه را به حرکت در خواهیم آورد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه جوهر اصلی پژوهش مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده‌های ما هستند، تصریح کرد: پژوهشگران باید با پیش‌بینی مشکلات پیش رو در مسیر حکمرانی کشور سوال طرح کنند و دانشجویان و محققان در این زمینه اندیشه کنند تا اگر در آینده اگر بحرانی همانند کرونا پیش رو باشد در حل معضلات و راه حل های مقابله با بحران پیشرو باشیم.