حبیب‌الله آیت‌اللّهی ، نقاش، نویسنده و پژوهشگر معاصر همه عمر خود را در زمینه گسترش هنر و نقاشی سپری کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، استاد حبیب‌الله آیت‌اللهی نقاش و پژوهشگر متولد ۱۶ اسفند ۱۳۱۳ در شیراز بود. پدرش، آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد آیت‌اللهی، فرزند آیت‌الله حاج میرزا عبدالباقی آیت‌اللهی است و مادرش هم از خانواده روحانیت و دختر آیت‌الله حاج عبدالحسین لاری است.


از کودکی به ادبیات و به‌خصوص به نقاشی علاقه‌مند بود، از این رو برای تحصیلات دوره عالی وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۳۸ با کسب مقام دانشجوی ممتاز از تحصیل فراغت یافت.


آیت‌اللهی که مشمول قانون اعزام دانشجویان رتبه اول به خارج از کشور بود، راهی فرانسه شد و سه سال در آتلیه‌های لوگو و اوژمه به کسب هنر پرداخت.


سپس به مدرسه عالی هنرهای زیبای پاریس رفت و در آنجا شیوه‌های تازه نقاشی و نقاشی دیواری را فرا گرفت و در رشته آذین‌گری، معماری داخلی، نقاشی دیواری جدید، پیکره‌سازی و طراحی صنعتی تخصص گرفت.


به موازات آن در دانشگاه سوربن به تحصیل پرداخت و در سال ۱۳۴۹ در رشته تاریخ هنر تحلیلی و تطبیقی، دکترا گرفت.


پس از بازگشت به ایران در سمت استادیار دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس هنرهای تجسمی پرداخت.


در سال ۱۳۵۱ در مدرسه عالی ساختمان، رشته معماری داخلی را تأسیس کرد و سال ۱۳۵۴ با گرفتن فرصت مطالعاتی بار دیگر عازم فرانسه شد و دوره کارشناسی ارشد زیبایی‌شناسی و دانش هنر و دوره دکترای هنرهای تجسمی علمی و عملی را با موفقیت گذراند و در همان مدت در رشته شهرسازی هم آموزش یافت و به گرفتن درجه‌ای معادل دکترای آن رشته نایل شد.


در سال ۱۳۵۶، شش ماه در دانشگاه سوربن به تدریس هنرهای اسلامی پرداخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و سرپرستی گروه برنامه‌ریزی هنر و گروه ترجمه و تألیف کتاب‌های هنری و ریاست دانشکده هنرهای زیبا را به عهده گرفته و به عضویت شورای عالی علوم انسانی ستاد انقلاب فرهنگی برگزیده شد.


وی همچنین عضو پیوسته فرهنگستان هنر، رئیس کمیته واژه گزینی هنر فرهنگستان زبان و ادب پارسی بود.


وی مؤسس دانشکده هنر دانشگاه شاهد و تدوین‌کننده برنامه‌های آن دانشگاه بود. او از مؤسسان موزه هنرهای سنتی سازمان صنایع دستی بود و با موزه هنرهای معاصر در ارزیابی آثار هنری خارجی همکاری کرد.


از آثار منتشر شده این هنرمند می‌توان به ابعاد ملموس اثر هنری تاریخ تحلیلی هنر ایران از آغاز سکونت آنان در فلات ایران تا جمهوری اسلامی، تاریخ هنرهای تجسمی ایران از آغاز تاکنون، مبانی نظری هنرهای تجسمی، مبانی علمی رنگ و کاربرد آن، نگرة هنر انقلاب اسلامی و شیوه‌های مختلف نقد هنری اشاره کرد.


حبیب الله آیت اللهی سابقه همکاری با موسه آفرینش‌های هنری آستان قدس ضوی در زمینه سخنرانی در همایش ملی "جلوه‌های هنری مکتب شیراز" و شرکت در نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان "۱۷۰ سال هنر طراحی در ایران" را داشت.


استاد حبیب‌الله آیت‌اللّهی ۱۸ مهر امسال و در سن ۹۰ سالگی درگذشت.