در هر ساعت تعداد بسیاری کودک به دلیل صدمات ناشی از وسایل نقلیه موتوری در اورژانس تحت درمان قرار می گیرند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، کودکان ۵ تا ۱۹ سال از تصادفات جاده ای بیشتر از سایر آسیب ها می میرند. در استان فارس بر اساس نظام مراقبت مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ۳۳ درصد از موارد مرگ ناشی از حوادث غیرعمدی در کودکان به دلیل حوادث ترافیکی بوده است. والدین می توانند نقش کلیدی در محافظت از کودکان دلبندشان داشته باشند.

نکات کلیدی پیشگیری

وقتی کودکان بزرگتر از ۲ سال شدند، تا زمانی که به حداکثر وزن و قدی که سازنده صندلی تعیین کرده است برسند (تا ۵- ۴ سالگی، وزن حدود ۲۰ - ۱۸ کیلوگرم)، باید از صندلی های کودک رو به جلو استفاده کنند.
نوزادان و کودکان نوپا تا ۲ سالگی یا بعد از آن، تا وقتی که با صندلی تناسب داشته باشند (تا وزن حدود ۱۲ - ۱۰ کیلوگرم )، باید در صندلی مخصوص کودک رو به عقب اتومبیل قرار گیرند.
وقتی کودکان بزرگتر شدند تا زمانی که قد کودک به حداقل یک متر و وزنش به حدود ۲۰ کیلوگرم برسد، می توان او را در صندلی حمایتی اصلاح کننده قد کودک (Car Booster Seat) گذاشت تا کمربند خودرو جلوی صورت و گردن او را نگیرد.
همه کودکان زیر ۱۳ سال باید در صندلی عقب وسیله نقلیه بنشینند. کمربند ایمنی برای کودکان حدود ۱۰ ساله و بالاتر با وزن ۳۰ کیلوگرم و بیشتر و قد بلندتر از ۱۴۵ سانتی متر استفاده می شود.
زمانی که کودک توانست در صندلی پشت ماشین به طور مناسب و صحیح بنشیند و پاهایش کاملاً در کف ماشین قرار گیرد، می توان به او آموزش داد از کمربند ایمنی خودرو استفاده کند.
کمربند ایمنی باید در محلی باشد که یک قسمت آن از روی شانه و نوار دیگر آن از روی شکم عبور کند.
اگر شما پدر و مادر یک نوجوان هستید که درحال یادگیری رانندگی است، علائم را به او بیاموزید و خطرات رانندگی با سرنشینان نوجوان و رانندگی در شب را به او گوشزد کنید.
هر وقت کودکان از دوچرخه، اسکیت برد، اسکوتر یا اسکیت استفاده می کنند، باید کلاه ایمنی مناسب بپوشند.
نگه داشتن کودک در بغل خودتان روی صندلی جلو ایمن نیست، زیرا در صورت تصادف یا ترمز ناگهانی قادر به حفظ او نخواهید بود و ممکن است کودک از پنجره به بیرون پرتاب شود یا صورت او به داشبورد برخورد کند.
در صورتی که کودک شما شیرخوار است، هنگام حرکت اتومبیل به او شیر ندهید، زیرا در صورت تصادف یا ترمز ناگهانی وزن شما روی کودک می افتد و سبب وارد آمدن آسیب به او می شوید.
هیچگاه کودک را در خودرو حتی برای مدتی کوتاه تنها نگذارید، چون ممکن است ناآگاهانه ترمز دستی را خلاص کند، یا از داخل خودرو ربوده شود و یا در آب و هوای گرم دچار گرمازدگی شود.
به هیچ وجه حتی در صورت خاموش بودن اتومبیل به کودک قبل از رسیدن به سن قانونی و گرفتن گواهینامه رانندگی اجازه نشستن پشت فرمان اتومبیل داده نشود. مواردی وجود داشته که کودکان در صندلی عقب اتومبیل به خواب رفته و والدین در حالی که از ضور کودکان در ماشین بی خبر بودند، درها را بسته و اتومبیل را ترک کردند و در این حالت کودک دچار گرمازدگی و یا حتی خفگی شده است.کودکان کم سن و سال هیچ گاه نباید درون ماشین تنها گذاشته شوند، حتی وقتی که موتور خاموش است.
وقتی اتومبیل را ترک می کنید، هیچ وقت سوییچ را روی ماشین نگذارید. همچنین، سوییچ های اتومبیل را در خانه در جایی مطمئن دور از دسترس کودکان نگه دارید. حتی اگر می خواهید طی مدت کوتاهی دوباره اتومبیل را روشن کنید، همیشه سوییچ را با خود ببرید، رها نمودن سوییچ در خودرو علاوه بر خطر روشن کردن خودرو توسط کودک، احتمال سرقت خودرو را نیز تشدید می کند.
یک راهنمایی مفید دیگر، قفل کردن فرمان بعد از برداشتن سوییچ است، این کار به وسیله چرخاندن فرمان تا جایی که قفل شود، انجام می شود. این کار، روشن کردن ماشین را مشکل تر می کند.
هنگام پارک کردن اتومبیل در صورت امکان، چرخ ها را به گونه ای بچرخانید تا اگر ماشین حرکت هم کرد توسط جدول کنار خیابان متوقف شود.
کودکان نباید روی صندلی خودرو و یا داخل اتومبیل در حال حرکت بایستند، عقب خودرو دراز بکشند و یا دست یا سر خود را از شیشه اتومبیل یا دریچه موجود در سقف (sunroof) بیرون بیاورند.

با دانستن روش های پیشگیری از آسیب های کودکان و اصلاح باورها و رفتارهای نادرست، دنیایی سالم تر و امن تر به کودکان هدیه کنید و فرزندانی سالم پرورش دهید.

گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز