مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی از افتتاح مجهزترین آزمایشگاه استاندارد فرآورده‌های نفتی شرق کشور در بیرجند خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، مهدی دستورانی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه محصول زعفران مشمول استاندارد اجباری است، اظهار داشت: هیچ فردی حق ندارد زعفران را به بازار عرضه کند بلکه برای عرضه باید در واحدهای تولیدی زیر نظر استاندارد تاییده بگیرد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳ واحد دارای پروانه معتبر در استان گفت: هرگونه تقلب در زعفران رسیدگی می‌شود و هیچ تعارفی با متخلفان نداریم.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه ناب‌ترین و خالص‌ترین زعفران مربوط به خراسان جنوبی است، افزود: به دلیل رصدها و بازرسی‌های متعدد استاندارد، زعفرانی که به بازار عرضه می‌شود بدون تقلب است و مردم باید زعفران دارای نشان استاندارد و کد رقمی را خریداری کنند.

دستورانی با بیان اینکه علاوه بر کیفیت به کمیت نیز پرداخته‌ایم، تصریح کرد: ۲۱ هزار نمونه و ۳۰۶ فرآورده از واحدهای تولیدی و بازار در این راستا بررسی شده است.

وی با اشاره به تجلیل از ۳۰ واحد نمونه استاندارد ملی در کشور، اذعان داشت: دو واحد نمونه از خراسان‌جنوبی شامل کارخانه لاستیک‌سازی کویرتایر و زعفران تروند به عنوان نمونه کشوری معرفی و در هفته پیش رو در سطح کشور تجلیل می‌شوند.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ آسانسور برقی و هیدرولیکی در استان مشمول استاندار است که هرسال باید گواهی ایمنی بگیرند، در شش ماهه اول امسال ۲۸۰ مراجعه در این راستا اما تا شرایط مطلوب فاصله زیاد داریم.

دستورانی از مردم خواست برای اطمینان از ایمنی آسانسور محل سکونت خود، کد ده رقمی داخل کابین آسانسور را به شماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و این موضوع را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: به دلیل حساسیت این موضوع دادستان کل کشور بیمه‌ها را موظف کرد که منوط به داشتن اخذ ایمنی آسانسور حق پرداخت خسارت را دارند.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به نظارت بر استانداردهای تجهیزات تفریحی، شهربازی و زمین بازی، تصریح کرد: ۴۶۸ بازرسی از وسایل تفریحی در سطح استان انجام شده که از مجموع ۱۳۲ تجهیز شهربازی نصب شده در استان، ۹۶ عدد دارای استاندارد است و مابقی فاقد گواهینامه صلاحیت است.

دستورانی با بیان اینکه پلمپ کردن روش این اداره‌کل نیست و جهت برخورد با دادستانی‌های شهرستان‌ها مکاتبه می‌کنیم، تاکید کرد: شهربازی‌های شهرستان طبس بهترین وضعیت و شهرستان قاین بدترین وضعیت را دارند.

وی شرایط زمین‌های بازی در استان را نامطلوب دانست و گفت: هیچ زمین بازی در استان دارای گواهینامه استاندارد نیست.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه ۵۳۴ تجهیز زمین بازی نیز در استان بدون گواهینامه است، اظهار داشت: ۱۰۲ مورد از زمین‌های بازی و ۲۰۸ مورد از شهربازی‌ها بازرسی شده است.

دستورانی وضعیت آسانسورها و شهربازی‌ها را از شرایط مطلوب دور دانست و گفت: در این دو مورد علاوه بر فرهنگ‌سازی نیاز به تامین مالی نیز است.

وی تراز ترازوهای سطح استان را یکی دیگر از وظایف استاندارد معرفی کرد و افزود: ۶ هزار ترازو در استان دادوستد دارند که تاکنون تصدیق ۳ هزار و ۱۰۰ ترازو انجام و ۳۳۷ مورد معادل ۳۴ درصد مردود شدند و اجازه استفاده از ترازو داده نشده است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی تصدیق ترازو را در صنف طلافروشی با اهمیت شمرد و بیان داشت: هیچ ترارویی در سطح استان وجود ندارد که تصدیق اولیه نشده باشد.

دستورانی تصریح کرد: تاکنون یک هزار و ۷۷ نازل‌ سوخت نیز تصدیق شده و اگر عدم انطباق بگیرند همانجا پلمپ و از مدار خارج می‌شوند.

وی از تصدیق ۱۰۶ نازل سی ان جی در استان خبر داد و گفت: جایگاه‌های سوخت مایع از سال ۱۴۰۴ مشمول استاندارد اجباری می‌شوند اما امسال ۲۴ جایگاه بررسی شد و ۱۳۹ مورد پرخطر داشتند.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۲ آزمایشگاه مورد تایید سازمان در استان فعال است و شش آزمایشگاه متقاضی در نوبت است.

دستورانی ادامه داد: برای اولین بار یک شرکت بومی از استان مجوز بررسی ایمنی آسانسورها را گرفته است.

وی اظهار داشت: اعتبارات عمرانی ملی در ۱۴۰۲ معادل ۱۴ میلیارد و ۷۵۳ میلیون تومان بوده و این رقم بیشترین اعتبار عمرانی سازمان استاندارد در سطح کشور است که به خراسان جنوبی تعلق گرفته است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی از افتتاح آزمایشگاه مجهز فرآورده‌های نفتی شرق کشور در بیرجند خبر داد و گفت: این آزمایشگاه با اعتبار ۲۳ میلیارد تومان افتتاح می‌شود و محصولات زعفران، آرد، ساختمانی، بتن، شن، ماسه را نیز پوشش می‌دهد.

دستورانی همچنین از خرید ۴ خودرو از اعتبارات ملی خبر داد و افزود: ۲۶ واحد بتن در سطح استان فعال است که از این تعداد ۹ واحد استاندارد دارد، ۱۱ پرونده به مرجع قضایی ارجاع شده، ۷ پروانه نشان استاندارد صادر شده و هیچ واحدی نیست که بررسی نشده باشد.

دستورانی ادامه داد: معیار مصرف انرژی در واحدهای تولیدی نیز برعهده سازمان استاندارد است به این معنا که میزان کالای تولید شده منطبق با انرژی مصرف شده باشد، در این زمینه ۴۷ پرونده بررسی شده و منجر به صدور ۲۲ پرونده ارزیابی انطباق شده است.

وی مدیران کنترل کیفیت را از بازوان استاندارد دانست و گفت: مدیران کنترل کیفیت در استان ۳ هزار و ۵۸۸ نفر ساعت آموزش دیدند.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: از آنجا که افکار عمومی در رابطه با کیفیت اظهار نظر می‌کند، از ابتدای سال سنجش کیفیت ۸۰ کالای پرمصرف مردم توسط پرسش چهره به چهره و پرسشنامه بررسی شده است.

دستورانی اظهار داشت: ۹۵۶ پرونده فرآورده‌های نفتی که از مرز وارد استان می‌شود نیز بررسی و ۲ هزار و ۹۶ نمونه اخذ شده و هیچ پرونده ای نیست که اقدام نشده باشد.

وی خاطرنشان کرد: نان مشمول استاندارد اجباری نیست، چراکه تجهیز نانوایی به یک آزمایشگاه کنترل کیفیت برا واحدها هزینه‌بر و امکان‌پذیر نیست، اما آرد نانوایی‌ها مشمول استاندارد هستند که به صورت ادواری بررسی و نظارت می‌شوند.