رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان کرمان به سرشماری عمومی کشاورزی اشاره و بیان داشت: ۴۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ محمدرضا وحیدی در شورای برنامه‌ ریزی استان کرمان عنوان کرد: سال جاری ۲ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان ابلاغی اعتبارات هزینه‌ ای استان بوده که موافقت‌ نامه‌ های آن با دستگاه‌ های مشمول مبادله و ۵۶ درصد اعتبارات هزینه‌ ای به ما تخصیص‌ داده ‌شده است.

وی افزود: اعتبارات تملک دارایی استان کرمان ۸ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان ابلاغ شده که ۸۰ درصد مبادله موافقت‌ نامه آن با دستگاه‌ ها انجام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان کرمان به سرشماری عمومی کشاورزی نیز اشاره و بیان داشت: ۴۰ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی است و ششمین سرشماری عمومی کشاورزی ۱۲ آبان ماه به مدت ۴۵ روز در کشور و استان آغاز می‌ شود.

وحیدی افزود: این سرشماری شامل محصولات زراعی و باغی، دام سبک و سنگین، کشت گلخانه‌ ای، آبزیان، پرورش زنبور عسل، طیور و کرم ابریشم است.

وی تصریح کرد: در ۸۵ شهر و ۵۵۰ پارچه آبادی دارای سکنه استان سرشماری عمومی کشاورزی اجرا می‌ شود و پیش‌ بینی است، که برای ۲۷۵ هزار بهره‌ بردار کشاورزی این پرسشنامه تکمیل شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان گفت: سرشماری در استان کرمان در مقایسه با متوسط کشوری حائز اهمیت بیشتری است، ایران رتبه ۱۷ در کشاورزی را دارد و سهم شاغلان در بخش کشاورزی در ایران ۱۵ درصد بوده که در استان ۴۰ درصد است و در تمام اقلام کشاورزی در استان رتبه‌های بالا را داریم.

محمد رضا وحیدی خاطر نشان کرد: سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳، از ۱۲ آبان ماه سال جاری به مدت ۴۵ روز در سطح ۲۵ شهرستان و ۸۵ شهر و بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ آبادی دارای سکنه استان کرمان اجرا و برآورد می شود.

وی اظهار داشت: در استان کرمان بیش از ۲۷۵ هزار بهره بردار کشاورزی وجود داشته باشد و بر اساس نمودار سازمانی اجرایی و برآورد اولیه مامور آمارگیر و کارشناسان حدود ۹۲۰ نفر کادر اجرایی در استان درگیر اجرای سرشماری خواهند بود.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان ادامه داد: در مرحله دوم آموزش، ۱۱۶ نفر معاونین فنی- آموزشی و کارشناسان مسئول، از تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ به مدت ۵ روز در مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری آموزش خواهند دید.

وحیدی افزود: در مرحله سوم نیز ۳۰۰ مامور آمارگیر از تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۳۰ به مدت ۶ روز در سطح ۲۵ شهرستان آموزش های لازم را خواهند دید.

وی همچنین گفت در ۱۷ شهر منتخب استان کرمان(بافت، بم، رفسنجان، زرند، زید آباد، سیرجان، نجف شهر، پاریز، شهربابک، کرمان، باغین، کهنوج، بردسیر، محمدآباد، انار، ارزوئیه و صفائیه) سرشماری به روش نمونه گیری انجام خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی استان کرمان اذعان داشت: بدین صورت که در این شهرها، فهرست بهره برداران کشاورزی از قبل شناسایی و در نرم افزار بارگذاری شده است. بر اساس آدرس موجود، به بهره برداران مراجعه و پرسشنامه بهره برداری تکمیل می شود.