مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سال گذشته با اجرای ۳۷۵ طرح زیربنایی آب و خاک بیش از ۳۳۰۰ خانوار روستایی در سطح استان فارس از مزایای اجرای این طرح ها بهره مند شدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، سید محمودرضا طباطبایی با اشاره به اینکه این تعداد طرح با هدف بهره برداری اصولی از دو نهاده آب و خاک اجرا شد، افزود: صرفه جویی بالغ بر پنج میلیون مترمکعبی آب، تثبیت اشتغال دائم و ایجاد اشتغال موقت برای حدود چهار هزار نفر از دیگر مزایای اجرای این طرح ها است.
به گفته این مقام مسئول؛ انجام این طرح ها باعث تسهیل در تردد ماشین آلات، کاهش مصرف سوخت، تغذیه سفره های آب زیرزمینی، پیشگیری از بروز سیل، تامین آب کشاورزی، افزایش آبدهی قنوات، توزیع یکنواختی آب در مزارع، صرفه جویی در مصرف آب و مدیریت پایدار خاک ها در سطح استان فارس شده است.
طباطبایی با اشاره به اینکه اعتبار هزینه شده این طرح ها بالغ بر دو هزار و ۸۸ میلیارد ریال بوده است، تصریح کرد: طرح های اجرا شده شامل سامانه های نوین آبیاری در سطح هزار و ۴۰۲ هکتار، احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در سطح ۶۰۰ هکتار، احداث ۶ هزار متر کانال آبیاری عمومی و ۳۸ جاده بین مزارع به طول ۴۹ هزار متر بوده است.
وی اظهار کرد: اجرای ۱۲ طرح کوچک تامین و انتقال آب با حجم آبگیری پنج میلیون مترمکعب، احیا، مرمت و بازسازی قنوات به طول ۲۴ هزار متر و تسطیح اراضی در سطح ۲۰۵ هکتار از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
طباطبایی به دیگر فعالیت های شاخص اجرا شده در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه های مدیریت پذیر خاک به عنوان یکی از مهمترین داده های مورد نیاز برای تهیه طرح الگوی کشت استان فارس در سطح دو هزار هکتار و آغاز اجرای طرح حکمرانی آب در سطح ۵۷۰ هکتار نیز از جمله اقدامات اجرایی به شمار می رود.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه تامین امنیت غذایی اصلی‌ترین وظیفه مجموعه وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: اصلی‌ترین مولفه استمرار تولید در بخش کشاورزی، آب و خاک است که این دو نهاده اصلی در راستای تولید پایدار و تثبیت امنیت غذایی کشور نقشی اساسی و بی بدیل دارند.