انجمن سکته مغزی ایران گفت: سکته مغزی آنقدر شایع است که شیوع آن حتی در سنین پایین هم از بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند ام اس بیشتر است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)بابک زمانی رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به برگزاری شانزدهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی ایران در روزهای ۹ الی ۱۱ آبان ماه در مرکز همایش‌های هتل قلب تهران، اظهار داشت: هدف از برگزاری این کنگره ارتقای سطح درمان سکته مغزی از طریق افزایش اطلاع رسانی، آموزش جامعه پزشکی و درخواست امکانات و وسایل برای درمان سکته مغزی در ایران است.

وی گفت: انجمن سکته مغزی ایران تلاش دارد تمام بخش‌هایی را که در درمان سکته مغزی نقش دارند، مانند توانبخشی، پرسنل اورژانس، پرستاری و …، هماهنگ کند و این کنگره نیز کنگره متخصصین مغز و اعصاب به تنهایی نیست بلکه کنگره سکته مغزی ایران است که به طور کلی کنگره‌ای متشکل از متخصصین مغز و اعصاب، همکاران توان بخش و فیزیوتراپ، نرسینک و پرسنل اورژانس است. زمانی افزود: تلاش می‌شود از ارتباطات بین‌المللی در این کنگره استفاده شود، امیدواریم این کنگره بتواند به اهداف خود با امکانات موجود دست یابد.

این متخصص مغز و اعصاب بیان داشت: سن شیوع سکته مغزی در ایران مانند سایر کشورها و در سنین بالا است، اما توجه به سکته مغزی در سنین پایین به این دلیل است که سکته مغزی آنقدر شایع است که شیوع آن حتی در سنین پایین هم از بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند ام اس بیشتر است. وی ادامه داد: خوشبختانه، از آنجایی که برای درمان حاد سکته مغزی و جلوگیری از سکته مغزی بعدی در بیماران جوان، می‌توان اقدامات مؤثری انجام داد، بیماران سکته مغزی در سنین پایین مورد توجه زیاد قرار گرفتند و درک و دانش بیشتری که در سال‌های اخیر در این باره پدید آمده باعث شده است بسیاری از بیماری‌هایی که در جوانان و حتی کودکان در گذشته به عنوان سکته مغزی نمی‌شناختیم، شناسایی کنیم.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران با اشاره به این مهم که قطعاً سن سکته مغزی پایین آمده است، عنوان کرد: بر اساس شرایط نامناسب محیطی، آلودگی‌ها، مصرف بی رویه قلیان و بسیار مسائل اجتماعی دیگر سن شیوع سکته مغزی پایین آمده است البته و متأسفانه در ایران سیستم ثبت بیماری‌ها را نداریم و در اینباره نمی‌توان اظهار نظر علمی داشته باشیم.

زمانی با این بیان که علائم و نشانه‌های سکته مغزی متفاوت است افزود: هر علامت مغز و اعصاب اگر به شکل حاد ایجاد شود می‌تواند علائم سکته مغزی باشد اما آنچه در تبلیغات عمومی انجمن‌های سکته مغزی، محور است، سه علامت کج شدن صورت، اختلالات تکلم و ضعف دست است.

وی اظهار کرد: بیمارانی که دچار این علائم می‌شوند احتمال سکته مغزی بزرگ‌تر و مهم‌تری دارند لذا تاکید داریم این ۳ علامت جدی گرفته شود. این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: همه افرادی که به تدریج افزایش سن پیدا می‌کنند استعداد سکته مغزی بیشتری دارند فشار خون، چربی، قند خون و افرادی که فعالیت فیزیکی کمتری دارند بیشتر در معرض سکته مغزی قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: آنچه مورد توجه است توصیه‌هایی است که باید به مردم شود اما بخش عمده‌ای از فاکتورهای خطر در دسترس مردم نیست و در دست دولت است. زمانی در ادامه گفت: سکته مغزی در نوک پیکان پیشرفت‌های دانش پزشکی است و پیشرفت‌های سالیان اخیر در درمان آن، موفق بوده است اما بروز سکته مغزی در کشور می‌تواند نشانه موفقیت آن کشور در کنترل ریسک فاکتورها باشد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران افزود: در جامعه‌ای که سکته مغزی را درمان می‌کنند و موضوع به سرعت به مراکز درمانی منتقل می‌شود و در این میان هزینه مساله مهمی نیست، نشان می‌دهد که این جامعه سیستم بهداشت و درمان کارامدی دارد.

وی اضافه کرد: تاکنون از زمان طلایی سکته مغزی صحبت می‌کردیم که برای درمان وریدی ۴ ساعت و نیم و برای درمان درآوردن لخته از سر، ۴ تا ۶ ساعت زمان لازم است اخیراً باید از ساعت طلایی صحبت کنیم زیرا درمان سکته مغزی در ساعت اول به مراتب مؤثرتر از ساعات بعدی است. زمانی گفت: در ساعت اول از هر دو بیمار که با درمان وریدی مورد مداوا قرار بگیرد یک بیمار نجات پیدا می‌کند و از هر ۳ بیمار درآوردن لخته از سر، ۲ بیمار نجات پیدا می‌کند.