معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: برای نخستین بار صادرات افزودنی‌های خام دامی از خراسان جنوبی به اروپا انجام می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، شفائی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر امکان تشخیص نوع گوشت در استان فراهم شده و اگر شخصی مشکوک به گوشت است می‌تواند برای تشخیص به آزمایشگاه دامپزشکی مراجعه کند.

وی با اشاره به نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی، گفت: در این راستا ۲۰ هزار مورد بازدید داشتیم که ۶ هزار و ۱۲۰ کیلوگرم فرآورده معدوم شده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: طرح پایش شیر خام در حال انجام است و بیش از ۱۴۰۰ آزمایش بهداشتی و تقلبات انجام شده است.

شفائی از صادرات افزودنی‌های خام دامی از خراسان جنوبی به اروپا برای نخستین بار خبر داد و گفت: یکی از کارخانه‌های خوراک دام استان دارای شرایط صادرات به اروپا است و یک واحد در خوسف نیز در حال اخذ این شرایط است.

وی بیان داشت: در حال حاضر ۳ نفر از کارشناسان و ۴ دامپزشک استان در ۴ کشور خارجی در راستای نظارت بهداشتی و ذبح شرعی دام نظارت دارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان داشت: از ابتدای امسال بر ۱۸ میلیون جوجه‌ریزی در استان نظارت بهداشتی داشتیم و بیش از ۹۵ میلیون و ۷۱۹ هزار دوز واکسن در مرغداری‌های تخم گذار و گوشتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون هاری در سال جاری رشد داشته است، گفت: واکسیناسیون ۷ هزار و ۹۵۴ قلاده سگ را از ابتدای امسال انجام شده که رشد ۷ درصدی داشته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت پناهگاه ویژه سگ‌های بلاصاحب در استان از طریق ngo ها با جمعیت هزار و ۲۰۰ قلاده اداره می‌شود که همه این سگ‌ها یک بار در سال واکسینه می‌شوند.

شفائی از عقیم‌سازی ۱۲۰ قلاده سگ از ابتدای امسال خبر داد و افزود: در شش ماهه ابتدای امسال ۳ مورد هاری مثبت داشته‌ایم.

وی کنترل بیماری تب برفکی که از مهمترین بیماری‌های دام است را از افتخارات این اداره کل عنوان کرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به توزیع نهاده‌های رایگان در ۶ ماهه اول امسال، تصریح کرد: تاکنون ۹ هزار و ۴۳۵ کیلو سم رایگان توزیع و ۲۳ هزار مورد آزمایش انجام شده که از این تعداد ۶۹ راس دام مبتلا به تب مالت شناسایی و از چرخه مصرف انسانی حذف شدند.