مدیرکل بهزیستی کردستان گفت: در حال حاضر پنج هزار و ۳۳۷ نفر دارای اختلالات شنوایی(کم شنوا و ناشنوا) زیر پوشش این نهاد هستند و از خدمات مختلف بهره‌مند می شوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کردستان، حسین رسولی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که در بهزیستی برای افراد دارای معلولیت انجام می شود، در مرحله اول شناسایی افراد دارای معلولیت از طریق طرح‌های توانبخشی مبتنی بر جامعه در سطح شهرها و روستاها ست.

وی افزود: در سازمان بهزیستی و در حوزه افراد کم شنوا و ناشنوا چهار رویکرد اساسی شامل حمایتی، توانبخشی، توانمندسازی و پیشگیری از معلولیت ها وجود دارد که در قالب برنامه غربالگری، شنوایی نوزادان و شیرخواران و کودکان سه تا پنج سال انجام می شود.

مدیرکل بهزیستی کردستان ادامه داد: در این راستا بیشترین تمرکز سازمان بهزیستی در قالب برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها است چرا که اعتقاد داریم هرچقدر زودتر ورود پیدا کنیم، در بحث معلولیت ها کار برای ما، خانواده ها و جامعه آسان تر خواهد بود.

وی افزود: نوزادان و شیرخوارانی که از مادر متولد می شوند بلافاصله از طریق پایگاه‌های شنوایی سنجی سازمان بهزیستی مورد غربالگری قرار می گیرند و کلیه نوزادانی که مشکل داشته باشند به سطوح بالاتر و تحصصی برای ارزیابی‌های تشخیصی و درمانی ارجاع داده می‌شوند.

رسولی ادامه داد: در زمینه اجرای برنامه غربالگری کودکان و نوزادان، طی چند سال اخیر جزو استان های برتر بوده ایم و سال گذشته ۵۸ هزار نوزاد و کودک سه تا پنج سال تحت پوشش غربالگری قرار گرفتند که تقریبا ۱۰۰ درصد کودکان و نوزادان استان بودند.

وی اظهار کرد: از مجموع این ۵۸ هزار نفر، حدود چهار هزار و ۲۰۰ نفر مشکوک بودند و به سطوح بالاتر برای تشخیص تخصصی و ارائه خدمات مناسب ارجاع داده شدند، ضمن اینکه خدمات مناسبی به افراد دارای آسیب شنوایی ارائه سمعک و برنامه های توانبخشی ارائه می شود.

مدیرکل بهزیستی کردستان یادآور شد: خدمات ارائه شده به این افراد در قالب تیم هایی تخصصی متشکل از افراد متخصص شامل مشاور، روان شناس، مربی ورزشی، مربی هنری، شنوایی سنج و گفتار درمان انجام می شود تا این کودکان بتوانند روابط عادی و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت کنند.