کارشناس هاری مرکز بهداشت شهرستان کرمان گفت: اقدامات اولیه پس از گزش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ بهنام گشتاسیان به مناسب روز جهانی هاری(۷ مهرماه ۲۸ سپتامبر) گفت: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که در تمام پستانداران وجود دارد، ویروس این بیماری در طول عصب حرکت می‌ کند و زمانی که به مغز می‌ رسد به دو شکل هاری خشمگین یا هاری فلجی خود را نشان می‌ دهد.

وی با بیان اینکه اصلی‌ ترین راه سرایت این بیماری به انسان از طریق گاز گرفتن حیوان هار است، افزود: حدود ۹۰ درصد از حیوان گزیدگی توسط سگ اتفاق می‌ افتد، که از این موارد حدود ۸۰ درصد به سگ‌ های خانگی و گله اختصاص دارد و واکسیناسیون و قلاده گذاری سگ‌ های صاحب‌ دار می‌ تواند در کاهش موارد حیوان گزیدگی سهم چشمگیری داشته باشد.

کارشناس هاری مرکز بهداشت شهرستان کرمان با بیان اینکه اقدامات اولیه پس از گزش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تصریح کرد: اولین اقدامات شستشوی تک تک زخم‌ ها و خراش‌ ها با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، استفاده از محلول ضدعفونی زخم، باز گذاشتن و عدم استفاده از هرگونه پماد بر روی زخم و تزریق در اسرع وقت است.

گشتاسبیان ادامه داد: نشانه‌ های بیماری در انسان بعد از طی شدن دوره نهفتگی به شکل علائم اولیه غیر اختصاصی تب، لرز، خستگی، سردرد، ضعف و درد عضلانی، بی‌ اشتهایی، ترس، تحریک پذیری و عصبی بودن ظاهر می‌ شود و در نهایت تشنج، فلج و مرگ بیمار به علت نارسایی و اختلال تنفسی و قلبی اتفاق می‌ افتد.

وی همچنین بیان داشت: در خصوص بروز علائم بیماری هاری در حیوان باید به این نکته توجه داشت که در برخی موارد ۳ تا ۱۰ روز قبل از بروز علائم بالینی در سگ و گربه، ویروس موجود در بزاق حیوان می‌ تواند بیماری را منتقل کند و علائم بالینی حداکثر تا ۱۰ روز بعد در حیوان ظاهر شده و او را خواهد کشت به همین دلیل حیوان مشکوک را باید تا ۱۰ روز در قرنطینه نگه داشت.

این کارشناس بهداشت تصریح کرد: بیشتر موارد گزش از سگ و گربه می‌ باشد و بیشتر حیوان گزیدگی در مردان و قشر محصل رخ می‌ دهد، که نیاز آموزش نحوه برخورد انسان با حیوان را نشان می‌ دهد.

گشتاسبیان ابراز داشت: شهرستان کرمان دارای ۱۸ مرکز مراقبت و پیشگیری از هاری است، که مرکز شهری کرمان با عمده بار مراجعان در بیمارستان باهنر به صورت شبانه روز خدمات ارائه می‌ کند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت: واکسن پیشگیری از هاری برای افراد در معرض خطر شامل دامپزشکان، محیط بانان، کارگران شهرداری، آتش‌ نشانان تزریق می‌ شود.

مرکز بهداشت شهرستان کرمان