فوق تخصص اختلالات قلبی مرکز آموزشی درمانی شفا کرمان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مناسبت ۸ مهر ماه روز جهانی قلب، گفت: زمان مراجعه به موقع به مراکز درمانی، عاملی مهم در کاهش مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی است.

به گزارش خبرگزاری طبنا، دکتر مهدی سالاری به مناسبت ۸ مهر ماه روز جهانی قلب، گفت: از هر سه مورد مرگ در دنیا یک مورد مربوط به بیماری های قلبی است و نیمی از مرگ های ناشی از سکته های قلبی در یک ساعت اول است که دلیل آن عدم آگاهی افراد از علائم اولیه سکته قلبی و عدم مراجعه به موقع به بیمارستان است.

وی ادامه داد: با شناخت علائم ابتدائی و مراجعه به موقع به مراکز درمانی می توان با احیاء سریع، تا ۹۰ درصد از مرگ و میر های ناشی از سکته های قلبی را کاهش داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: طبق مطالعات انجام شده، ۱۵ درصد از افراد مراجعه کننده به اورژانس های قلب با علامت درد در قفسه سینه، بیماران قلبی هستند.

دکتر سالاری تصریح کرد: کسانی که دارای خانواده هایی با سابقه بیماری های قلبی و فشار خون بالا هستند، باید دیدگاه متفاوتی نسبت به وضعیت سلامت قلب خود داشته باشند.

وی ادامه داد: این افراد، با بروز کوچکترین علائم ناشناخته و علائمی که برای اولین بار رخ می دهد، مثل دردهای قفسه سینه، تنگی نفس، تپش قلب شدید، سرگیجه و تعریق سرد حتما باید به اورژانس مراجعه کنند یا از ۱۱۵ کمک بگیرند.

شایان ذکر است؛ به دلیل اهمیت زیاد بیماری های قلبی در افزایش مرگ و میر و لزوم توجه به درمان آن، سازمان جهانی بهداشت از سال ۲۰۰۵، آخرین روز ماه سپتامبر را به عنوان روز جهانی قلب نامگذاری کرده است.

دکتر مهدی سالاری

دانشگاه علوم پزشکی کرمان - مرکز آموزشی درمانی شفا