مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، گفت: هاری یک بیماری عفونی سیستم اعصاب مرکزی است و سازمان بهداشت جهانی هاری را به عنوان یکی از کشنده ترین بیماری های عفونی در جهان ذکر کرده است.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر سعید صحبتی گفت: هاری حدود ۱۶۰ هزار نفر در روز یا هر ۹ دقیقه یک نفر را می کشد که نیمی از آنها کودک هستند و بیش از ۹۵ درصد موارد در آسیا و آفریقا گزارش شده است.

وی افزود: اتحادیه جهانی کنترل هاری، بار اقتصادی جهانی ناشی از هاری را هر ساله ۸.۶ میلیارد دلار برآورد می کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با اشاره به اینکه، ۲۸ سپتامبر مصادف با ۷ مهر سالروز درگذشت لویی پاستور است، تصریح کرد: هدف از نام گذاری این روز، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در خصوص بیماری هاری و جلب مشارکت و ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان ها و نهاد های دولتی و غیردولتی برای پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری است.

دکتر صحبتی به شعار امسال روز جهانی هاری به عنوان “Breaking Rabies Boundaries” اشاره و بیان کرد: این شعار به معنی تحت الفظی «مرزهای کنترل هاری را بشکنیم» ترجمه می شود.

وی گفت: این موضوع مستلزم استراتژی‌های نوآورانه و همکاری در بخش‌ ها و مناطق مختلف است، که بر اهمیت ادغام تلاش‌ های بهداشتی در خصوص انسان، حیوان و محیط زیست تأکید می‌ کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تصریح کرد: این رویکرد یکپارچه در مبارزه با هاری، حیاتی است و دنیایی را تقویت می‌ کند که در آن، این بیماری دیگر تهدیدی برای انسان‌ها و حیوانات نباشد.

دکتر صحبتی بیان کرد: در استان کرمان در سال گذشته بیش ۱۸ هزار نفر حیوان گزیدگی اتفاق افتاده است، که از ۸۰% از این موارد حیوان گزیدگی ناشی از گزش سگ بوده و در کمال تاسف استان ما جز استان های با شیوع بالای حیوان گزیدگی محسوب می شود.

وی در خصوص آمار مرگ و میر ناشی از هاری، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ در کشور ما ۱۸ مورد مرگ ناشی از هاری اتفاق افتاده و متاسفانه از این تعداد ۲ مورد مربوط به استان کرمان است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، عنوان داشت: در سال جاری نیز تا کنون ۱۳ مورد مرگ ناشی از هاری رخ داده است که ۴ مورد مربوط به جنوب استان ماست، که از این نظر متاسفانه استان ما در رتبه دوم مرگ ناشی از هاری بعد از استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

دکتر صحبتی، بیشترین موارد حیوان گزیدگی را در کودکان بین ۱۴- ۵ سال، جنس مذکر و صاحبان سگ های نر عقیم نشده اشاره و ابراز داشت: یکی از راه های پیشگیری از حیوان گزیدگی، آموزش به مردم است.

وی بیان داشت: آموزش باید بیشتر در بزرگسالان به منظور نظارت به رفتار کودکان در پرهیز از نزدیک شدن به سگ های مادر، سگ هایی که مشغول غذا خوردن هستند و یا نزدیک شدن به محدوده حیوانات انجام شود.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تاکید کرد: همچنین باید به کودکان آموزش داده شود تا موجب آزار حیوانات نشوند یا به حیوانات مشکوک نزدیک نشوند و نباید کودکان را با حیوانات مشکوک تنها گذاشت.

دکتر صحبتی ادامه داد: از نظر علم بهداشت، در کشورهای اندمیک بیماری تمام موارد حیوان گزیدگی را بایستی مشکوک به هارگزیدگی تلقی کرد مگر خلاف آن ثابت شود و باید اقدامات فوری درمان پیشگیری از هاری را شروع کرد.

وی اشاره کرد: راه کارهایی همچون آموزش مواجهه با حیواناتی مانند سگ، واکسیناسیون سگ و گربه های صاحب دار، مدیریت سگ های بدون صاحب، واکسیناسیون افرادی که به لحاظ شغلی در معرض ابتلا به هاری هستند، درمان پیشگیری گزیده شدگان از فعالیت های تاثیرگذار در پیشگیری از هاری محسوب می شوند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، صحبتی توصیه کرد: افرادی که دچار حیوان گزیدگی می شوند پس از شست و شوی اولیه محل گزش با آب و صابون، در اولین فرصت به مراکز درمان و پیشگیری هاری مراجعه کنند.

دکتر صحبتی خاطرنشان ساخت: در شهرستان کرمان مرکز درمانی شهید باهنر مرکز اصلی و تخصصی مراقبت و پیشگیری از هاری است، که صورت شبانه روزی در حال خدمت رسانی به عموم بوده و همشهریان گرامی در صورت برخورد با هر گونه گزش بایستی در اسرع وقت به این مرکز جهت دریافت خدمت مناسب به این مرکز مراجعه کنند.

دکتر سعید صحبتی

دانشگاه علوم پزشکی کرمان