مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از اجرای هفتمین کاروان ترویجی الگوی کشت ملی ویژه محصولات شتوی با همکاری تعاونی های روستایی، تعاونی های تولید، شرکت های خدمات مکانیزاسیون کشاورزی و صندوق بیمه در پهنه‌های تولیدی این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، معصومه مویدی با بیان اینکه این کاروان ترویجی نهم مهرماه ماه در ۹۵ مرکز جهاد کشاورزی با مشارکت تعاونی های تولید و روستایی این استان همزمان با سراسر کشور برگزار خواهد شد.


این مقام مسئول تصریح کرد: این برنامه ها که به شکل کارگاه، برنامه های روز مزرعه و روز انتقال یافته ها در مزارع کشاورزان برگزار می شود، زمینه بهره مندی ۱۲ هزار نفر بهره بردار از یافته های علمی و تحقیقاتی را فراهم می کند.


به گفته وی؛ مشارکت سازمان تعاون روستایی استان فارس و اتحادیه شرکت های تعاونی تولید، اتحادیه شرکت های خدمات مکانیزاسیون کشاورزی و معاونت صندوق بیمه محصولات کشاورزی در بانک کشاورزی استان فارس زیرمجموعه این سازمان، در اجرای برنامه های آموزشی و کاربردی به منظور توانمندسازی کشاورزان تحت پوشش از ویژگی های شاخص این کاروان ترویجی است.


مویدی با بیان اینکه کاروان ترویجی با هدف افزایش بهره وری و میزان تولید محصولات شتوی با حضور یکپارچه و گسترده محققان، کارشناسان و خبرگان کشاورزی برگزار می شود، افزود: مصرف بهینه آب کشاورزی، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب بر، جهش تولید در دیمزارها و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از محورهای اصلی این کاروان ترویجی خواهد بود.


به گفته وی؛ ترویج بیمه محصولات زراعی و مدیریت مخاطرات و تاب آوری در مقابل تنش ها، انتقال و نشر دانش و معرفی فن آوری های نوین از دیگر محورهای مهم این کاروان ترویجی در استان فارس است.


مویدی با اشاره به اینکه برنامه ها در قالب کارگاه، روز انتقال یافته ها و روز مزرعه در واحد تولیدی کشاورزان و سازه های ترویجی همچون سایت الگویی، کانون یادگیری و مزارع نمایشی برگزار می شود، بیان کرد: اهمیت تناوب و تعیین مناسب ترین تناوب محصولات شتوی با توجه به خصوصیات آب و هوایی هر منطقه، رعایت تاریخ کاشت و اهمیت آن در افزایش عملکرد و آماده سازی زمین و تهیه بستر مناسب بذر با تأکید بر کشاورزی حفاظتی برخی از عناوین برنامه های آموزشی است.


مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی استان فارس؛ تغذیه متعادل و روش های مصرف کودهای پایه، بوجاری بذر و ضد عفونی بذور خود مصرفی و اهمیت استفاده از بذور گواهی شده در افزایش عملکرد را از جمله عناوین برنامه های آموزشی این کاروان دانست و افزود: نحوه استفاده از بذر مال ها و روش های کاربرد آن، آشنایی با ارقام بذر مناسب و سازگار با اقلیم های مختلف، خاکورزی حفاظتی و آشنایی با ماشین آلات و روش های کاشت محصولات شتوی، روش های نوین کشت محصولات شتوی با تاکید بر کشت روی پشته های عریض در کشت محصولات شتوی از دیگر عناوین برنامه های آموزشی است.