وزیر بهداشت، بر مقوله توجه به آموزش سلامت همگانی و پیشگیری از بیماری‌ها در مدارس تاکید کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)محمدرضا ظفرقندی، صبح یکشنبه اول مهر ۱۴۰۳ در حاشیه نواختن زنگ سال تحصیلی جدید در دبیرستان «حسنیه» تهران، گفت: سلامت باید از بدو تولد تا زمان مرگ در کانون توجه قرار گیرد نه اینکه در زمان بیماری به یک مؤلفه مهم تبدیل شود. پیشگیری از بیماری‌ها باید در کانون توجه قرار گیرد نه اینکه فقط درمان مورد توجه باشد.

وی افزود: سلامت و اهمیت این مؤلفه می‌بایست به وسیله «آموزش همگانی» و «آموزش و پرورش» برای مردم تشریح شود. آموزش «تغذیه سالم» و «ورزش کردن» و فعالیت‌هایی مانند نشستن درست که زمینه‌ساز زندگی درست هستند، می‌بایست از آموزش‌وپرورش آموزش داده‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: امیدواریم با همکاری مشترک با وزارتخانه‌های «آموزش‌وپرورش» و «ورزش و جوانان»، «شهرداری‌ها» و سایر مجموعه‌ها بتوانیم زمینه‌ساز زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها را فراهم کنیم.

ظفرقندی درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای پایش سلامت دانش‌آموزان، توضیح داد: یک اداره‌کل به منظور پایش سلامت دانش‌آموزان در وزارت آموزش‌وپرورش ایجاد شده است. فعالیت‌های اداره‌کل پایش سلامت دانش‌آموزان می‌بایست با حمایت‌های وزارت بهداشت تقویت شود. بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، رسیدگی به مسائلی مانند تغذیه، وزن و فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان باید در کانون توجه قرار گیرد اما رسیدگی به این مسائل می‌بایست با حمایت‌های وزارت بهداشت به طور جدی اعمال شود تا در آینده یک جامعه جوان سالم داشته باشیم.

وی ادامه داد: دو مؤلفه «جوانی جمعیت» و «جمعیت سالم» می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد. امیدوارم با اولویت قرار دادن توجه به جوانی جمعیت و جمعیت سالم بتوانیم تحقق این دو مؤلفه را عملیاتی‌کنیم.

وزیر بهداشت درباره گنجاندن مباحث مربوط به سلامت در کتب درسی دانش‌آموزان، گفت: مسائلی مانند جوانی جمعیت و مؤلفه‌های مربوط به زندگی سالم از تغذیه تا نحوه درست نشستن باید در کانون توجه قرار گیرد. بسته‌های آموزشی مرتبط با مسائلی مانند جوانی جمعیت و زندگی سالم می‌بایست به میزان حداقل یک ساعت در هر هفته در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گیرد. مسائل مربوط به سلامت می‌بایست به میزان یک ساعت در هفته و در قالب آموزش همگانی در مدارس مطرح شود.