به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت(طبنا)فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) فدراسیونهای ملی را براساس قدرت عملکرد آنها در هفت شاخصه (مسابقات ملی و لیگهای داخلی)، (مشارکتهای بین المللی، تأمین مالی، حق پخش تلویزیونی، بازاریابی و حمایتهای مالی)، (برنامه توسعه)، (مدیریت)، (موقعیت) و (رسانه) به پنج سطح طبقهبندی میکند که در جدیدترین سطحبندی فدراسیونهای ملی FIVB فدراسیون والیبال ایران از سطح سه به چهار ارتقا یافته است که مهمترین عوامل تأثیرگذار بر این روند به قرار زیر است:
شاخص اول: تأثیر برگزاری لیگهایبرتر و دسته یک در حوزه مردان و زنان با بازههای زمانی حداقل سه تا شش ماه و ثبت لیگهای مذکور در سیستم VIS FIVB بوده است، تأثیر نقل و انتقالات در یک فصل کامل و نیم فصل ورزشی و حضور بازیکنان حرفهای و بینالمللی در لیگ داخلی و بالعکس، حضور تیمهای باشگاهی کشورمان در مسابقات قهرمانی باشگاههای آسیا و جهان، حضور تیمهای ملی ساحلی در مسابقات قارهای و بین المللی و تأثیر آن بر روند ارتقا سطح کیفی فدراسیون و در مرحله آخر برگزاری و اعلام گزارشات Anti-Doping به طور منظم و شفاف است.
شاخص دوم: با توجه به مشخص شدن تقویم ورزشی فدراسیون والیبال جهانی و کنفدراسیون والیبال آسیا در اوایل سال میلادی و با توجه به تصمیم فدراسیون والیبال در خصوص حضور تیمهای ملی والیبال مردان و زنان در حوزه سالنی و مردان ساحلی در ردههای سنی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان در مسابقات مختلف و حضور تیمهای ملی کشورمان در مسابقات قهرمانی قارهها و جهانی در حوزههای سالنی و ساحلی.
شاخص سوم: براساس فعالیتهای منظم فدراسیون و باشگاهها در روند جمع آوری کمکهای مالی، بازاریابی، جذب اسپانسر و برندینگ و روابط عمومی و تأمین کردن شرایط حرفهای و جذب بازیکنان، مربیان و مسابقات تأثیرگذار است. حق پخش تلویزیون و بازاریابی و قراردادهای حمایت مالی حداقل ۵۰ درصد از بودجه فدراسیون را تأمین میکند.
شاخص چهارم: تصمیم فدراسیون در خصوص برگزاری دورههای آموزشی در تمامی سطوح (۱-۲-۳ و ملی) برای مربیان، داوران و کادر پزشکی تأثیرگذار است و همچنین شرکت افراد نامبرده و مقامات واجد شرایط فدراسیون در فعالیتهای FIVB و کنفدراسیون آسیا.
شاخص پنجم: دارای کادر مدیریت و دبیرخانه تمام وقت و حرفهایی برای اجرای برنامههای ملی، تیمهای ملی، استراتژیهای توسعه و دارای پستهای کلیدی با ظرفیت رسیدگی به امور بینالمللی سازماندهی شده است.
شاخص ششم: جایگاه والیبال در بین چهار ورزش برتر کشور و جایگاه ثابتی در بین رسانهها دارد و همچنین دارای تماشاگران زیادی در مسابقات والیبال سالنی و ساحلی است.
شاخص هفتم: وجود روابط خوب بین فعالیتهای روابط عمومی، بازاریابی و روابط رسانهای با مطبوعات، تلویزیون، بازاریابی و رابطه با اسپانسر و دارای جایگاه ثابت در بین رسانهها از طریق پخش مستقیم تلویزیونی، مطبوعات مکتوب و کانالهای گزارش اینترنتی. پوشش تصویری و تلویزیونی مسابقات لیگهای داخلی و رویدادهای بینالمللی از طریق قراردادهای ثابت. دارا بودن وب سایت به روز که از طریق آن همه فعالیتها تبلیغ میشود.
در گزارش فدراسیون جهانی والیبال ۱۶ فدراسیون ملی از ۶۵ کشور منطقه آسیا و اقیانوسیه ارتقای جایگاه داشتند. در حال حاضر فدراسیونهای ملی چین، ژاپن و تایلند در سطح پنج قرار دارند و فدراسیونهای ملی استرالیا، ایران، قزاقستان و کرهجنوبی در سطح چهار این رتبهبندی قرار دارند.
گفتنی است بر اساس سطح بندی فدراسیون جهانی والیبال در دیگر مناطق جهان، فدراسیونهای ملی برزیل (آمریکای جنوبی)، ایتالیا، لهستان، روسیه و صربستان (اروپا) در سطح پنج قرار دارند. همچنین فدراسیون والیبال آرژانتین (آمریکا جنوبی) و آمریکا (نورسکا) در سطح چهار قرار دارند.
بدین ترتیب تنها فدراسیون ملی والیبال هشت کشور جهان در سطح پنج (بالاترین سطح) و بالاتر از ایران قرار دارند و فدراسیون والیبال ایران و ۱۵ کشور جهان در سطح چهار دنیا قرار دارند.