مردان بالای ۴۰ سال برای حفظ سلامتی خود به ویتامین D، کلسیم، ویتامین B۱۲، منیزیم، اسیدهای چرب امگا-۳ و ویتامین C نیاز دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (طبنا)نیازهای تغذیه‌ای مردان با افزایش سن تغییر می‌کند و ویتامین‌های خاصی برای حفظ سلامتی بسیار حیاتی می‏‌شوند، مردان پس از ۴۰ سالگی باید به رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها توجه زیادی داشته باشند تا مطمئن شوند نیاز بدن خود را تأمین می‌کنند، در ادامه به بررسی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مردان پس از ۴۰ سالگی می‌پردازیم:

ویتامین D

ویتامین D با افزایش میزان جذب کلسیم، سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد، عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد؛ به منظور دریافت ویتامین D می‌توانید به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه چندین بار در هفته در معرض نور خورشید قرار بگیرید، غذاهایی مانند ماهی‌های چرب، محصولات لبنی غنی شده و زرده تخم‌مرغ نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین D است، در صورت لزوم نیز با مشورت پزشک مکمل ویتامین D۳ مصرف کنید.

کلسیم

کلسیم برای قوی نگه داشتن استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار ضروری است، همچنین عملکرد عضلانی را تقویت می‌کند؛ محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، سبزیجات با برگ سبز مانند کلم پیچ و کلم بروکلی و شیرهای گیاهی غنی شده سرشار از کلسیم است، همچنین افراد می‌توانند از مکمل کلسیم نیز استفاده کنند.

ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ برای تولید گلبول‌های قرمز و بهبود عملکرد عصبی ضروری است و به حفظ سطح انرژی نیز کمک می‌کند، غذاهایی مانند گوشت، ماهی، محصولات لبنی و غلات غنی شده حاوی مقدار زیادی ویتامین B۱۲ است، مکمل‌های ویتامین B۱۲ را می‌توان به صورت خوراکی یا تزریقی نیز دریافت کرد.

منیزیم

منیزیم عملکرد عضلانی و عصبی را تقویت می‌کند و باعث کنترل فشار خون و سطح قند خون می‏‌شود؛ آجیل، دانه‌ها، غلات کامل، سبزیجات با برگ سبز و حبوبات سرشار از منیزیم است، همچنین می‌توان آن را از طریق مکمل‌ها نیز دریافت کرد.

اسیدهای چرب امگا -۳

اسیدهای چرب امگا -۳ التهاب را کاهش می‌دهد، باعث بهبود سلامت قلب می‏‌شود و سلامت مغز و عملکرد شناختی را نیز ارتقا می‌دهد؛ ماهی‌های چرب، دانه کتان، دانه چیا و گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا -۳ هستند، افراد می‌توانند از مکمل آن نیز استفاده کنند.

ویتامین C

ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند، از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند، از عملکرد سیستم ایمنی و همچنین تشکیل کلاژن نیز پشتیبانی می‌کند؛ مرکبات، انواع توت‌ها، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات با برگ سبز منابع مناسبی از ویتامین C هستند، مکمل‌های ویتامین C را نیز می‌توان هر زمانی از روز مصرف کرد، دوز توصیه شده روزانه ۹۰ میلی‌گرم است، با این وجود ممکن است برخی افراد به دوزهای بیشتری از آن نیاز داشته باشند