حضور در مدارس با توجه به وظایف کار کردی خود چه برای نوآموزان چه سوادآموزان، بهترین فرصت را برای صیانت چندوجهی از زبان و ادب فارسی فراهم میآورد.
متاسفانه یک تحقیق در هفت استان کشور نشان میدهد دستیابی به کمترین سطح تسلط در مهارتهای زبانی برای دانشآموزان ممکن نشده و سیاستهای آموزش زبان فارسی در مدارس با موفقیت همراه نبوده است.
آموزش زبان فارسی به کودکان در ایران همواره با کاستیها و اشکالاتی همراه بوده است. از یک سو معلمان انس گرفته با روشهای سنتی در سیستم آموزشی حضور دارند و از سوی دیگر، خانوادههایی هستند که درک صحیحی از زبان رسمی و آموزش آن به کودکان خود ندارند. در حالی که در اکثر خانوادهها، به خصوص در شهرهای بزرگ، رقابت بر سر یادگیری زبان دوم و سوم توسط کودکشان است، کمترین توجه به زبان فارسی میشود؛ گویی این روزها زبان فارسی هم در میان بیگانگان غریب است و هم در میان خویشان و آشنایانش.
از نگاه کارشناسان سه پایه اول، دوم و سوم از اهمیت بالایی در آموزش برخوردار است.