به گزارش گروه علمی-فناوری خبرگزاری سلامت(طبنا)، تویوتا، شرکت مادر لکسوس، قبلاً از این فرمان یوکی منحصر به فرد در مدل مفهومی تویوتا bZ۴X استفاده کرده بود. با این حال، این RZ ۴۵۰e است که این فرمان را دریافت کرده است، زیرا bZ۴X با مشخصاتی که داشت با یک فرمان معمولی تر وارد شده است.
هنگامی که تسلا آن را در مدل S و مدل X معرفی کرد، چندین نفر قبلاً از این نوع فرمان ابراز نارضایتی کرده بودند. اقدام برای معرفی این مدل از فرمان که «یوغی» نام دارد، برای خودروهای تسلا آنقدر بحث برانگیز شد که اکنون فرمان گرد را ارائه می کند. به عنوان گزینه دوم، و نه یک اتصال استاندارد.
در فناوری فرمان استفاده شده در لکسوس RZ۴۵۰e ۲۰۲۳ مجهز به فرمان یوغی، شفت فرمان وجود ندارد. در جای خود، سنسوری وجود دارد که میزان حرکت چرخشی فرمان یوغی را حس می کند. بر اساس بازخورد دریافت شده توسط سنسور، یک کنترلر قرار داده شده بر روی قفسه فرمان در مورد حرکت مورد نیاز برای چرخ های جلو سیگنال می دهد. این موتور که محرک کنترل فرمان نامیده می شود، نیروها را از سطح جاده به لاستیک ها حس می کند.
سپس این اطلاعات به یک موتور الکتریکی نصب شده بر روی ستون فرمان می رسد که از نظر فنی به عنوان محرک گشتاور فرمان شناخته می شود. این موتور ضمن فیلتر کردن ارتعاشات ناخوشایند، بازخورد مورد نیاز را به راننده ارائه می دهد. کل این فرآیند به صورت الکترونیکی کنترل می شود.
گفتنی است که وظیفه چرخش دست روی دست با فرمان یوغی تسلا چندان منطقی نیست. با استفاده از این یوغ تسلا، پارک کردن در پیچ های تیز بی جهت پیچیده است. فرمان لکسوس ۱۵۰ درجه در هر دو جهت می چرخد تا زمانی که به سختی کار با آن متوقف شود. با این، چرخش فرمان ۳۰۰ درجه دارد - بسیار کمتر از ۸۴۰ درجه چرخش در یوغ تسلا.
فرمان یوکی لکسوس نیز بسیار کاربرپسندتر از واحد تسلا است، زیرا همچنان دارای دکمههای فیزیکی زیادی برای کنترلهایی مانند چراغهای راهنما، برف پاک کنها، چراغها و کروز کنترل است. یوغ تسلا مینیمال و پیچیده تر به نظر می رسد زیرا اکثر کنترل ها از طریق صفحه نمایش لمسی عظیم کار می کنند.
منبع: خبر آنلاین