معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی با آموزگاران مجری طرح زبان آموزی پایه اول ابتدایی مدارس استان کرمان، از اجرای طرح زبان آموزی به دانش آموزان پایه اول ابتدایی در ۸هزار و ۳۰۰ مدرسه روستایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ معصومه نجفی پازوکی در نشست تخصصی با آموزگاران مجری طرح زبان آموزی پایه اول ابتدایی مدارس استان کرمان، گفت: از هفته نخست آبان امسال که معلمان، آموزش نشانه‌ های زبان‌ شناسی را در مدرسه‌ ها آغاز کردند، نخستین بسته شامل یک کیت جامع زبان‌ آموزی برای آموزش دانش‌ آموزان پایه اول دبستان در قالب ۱۵بسته آموزشی تولید و به همه مدرسه‌ های روستایی کشور ارسال شد و به عنوان خودآموز در اختیار معلمان قرار گرفت.

وی افزود: معلمان مجری طرح زبان آموزی پایه اول ابتدایی مکلف شدند؛ با گروه‌ بندی دانش‌ آموزان، فلش‌ کارت‌ ها و کتاب‌ های داستانی را که در این بسته‌ ها به تعداد گروه‌ های کلاس تولید شده در اختیار دانش‌ آموزان قرار دهند و با استفاده از فایل‌ های صوتی به صورت گام‌ به‌ گام و از طریق بازی، کلمات هدف را به آنها آموزش دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: تاکنون ۱۰ بسته از این کیت آموزشی به ۸ هزار و ۳۰۰ مدرسه روستایی ارسال شده و بسته یازدهم آن نیز در حال آماده‌ سازی و ارسال است.

نجفی پازوکی اظهار کرد: با اجرای این طرح یکی از استانداردترین ابزارهای آموزشی روی میز دانش‌ آموزان پایه اول مدرسه‌ های روستایی کشور قرار گرفته است و مهارت‌ های زبانی این دانش‌ آموزان که عامل اصلی تکرار پایه آن‌ ها در سال‌ های گذشته بود، برطرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: برای ارتقای آموزش معلمان و به‌ طور ویژه معلمان روستا نیز شبکه آموزش معلمان را ایجاد کرده‌ ایم و با تشکیل ۱۲ هزار حلقه۱۰ نفره معلم، شرایط شکل‌ گیری گفتمان‌ سازی علمی بین معلم‌ان را فراهم کردیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: معلمان به وسیله این حلقه‌ ها تجربه‌های آموزشی خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند؛ همچنین با ایجاد عوامل انگیزشی برای همکاران اعلام کرده‌ ایم در پایان سال هم با برگزاری جشنواره آموزش ابتدایی، بهترین طرح درس‌ ها و طراحی‌ های آموزشی این ۱۲ هزار حلقه انتخاب خواهند شد.

پازوکی با بیان اینکه دانش‌ آموزان امروز پایه ابتدایی قابل مقایسه با دانش‌آموزان دهه‌ های گذشته نیستند و نمی‌ توان با اصول و قواعد چند دهه پیش به آن‌ ها آموزش داد، ابراز داشت: برای ارتقای سطح کیفی آموزش چاره‌ ای جز گفتمان‌ سازی علمی با معلمان نداریم و تنها با انتقال معلم به وادی گسترده و عمیق روش‌ های آموزش جدید، می‌ توان مشکلات آموزشی دانش‌ آموزان مدرسه‌ های روستا را کاهش داد و زمینه رسیدن آن‌ ها به شایستگی‌ های پایه را فراهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید در دوره ابتدایی افق درک دانش آموزان را گسترش داد؛ خاطر نشان کرد: اگر فضای کلاس به فضای زندگی تبدیل شود، تربیت انسان تمام ساحتی محقق می شود.

اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان