به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر بابک شکارچی با بیان این که آموزش پزشکی یک علم کاملا توسعه یافته است، بیان کرد: مراکز تحقیقاتی زیادی برای توسعه آموزش پزشکی در دنیا وجود دارد که با توجه به متفاوت بودن آموزش پزشکی با علوم غیرپزشکی ، نوع آموزش و توسعه آن نیز الزامات و سازوکارهای خاص خود را می طلبد.
وی با اشاره به این که علم پزشکی تجربی بوده وهنوز بومی نشده است، افزود: برنامه های درسی و آموزشی حوزه پزشکی در ایران کپی شده از منابع غربی است و محتواهای استخراج شده از کتب خارجی را در بیمارستان های آموزشی به دانشجویان رشته های مختلف پزشکی ارائه می دهیم، در حالی که باید نیازشناسی در حوزه آموزش انجام شده و مطابق با بیماری های بومی نیز آموزش هایی به دانشجویان رشته پزشکی ارائه شود.
معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی با تاکید بر این که باید نیروهای مورد نیاز این حوزه را مطابق با نیازهای پزشکی کشور تربیت کنیم؛ اذعان کرد: در برنامه های آموزشی سازمان نظام پزشکی برای گروههای مختلف ، تلاش شده است تا آخرین دستاوردهای علم پزشکی در اختیار همکاران قرار گیرد و مطابق با شرایط بومی و جغرافیایی و بیماری هایی که شیوع آن در کشور بیش از سایر مناطق دنیاست آموزش های لازم به همکاران گروههای مختلف پزشکی ارائه شود.
شکارچی کیفیت را مقدم بر کمیت دانست و گفت: گسترش کمی و کیفی آموزش پزشکی نیازمند منابع مادی و معنوی است و باید روی هر دو بعد این موضوع مهم کار کنیم اما چالش اساسی و مهم توجه به بعد کیفی آموزش است و نباید به منظور افزایش کمیت تحت فشار باشیم زیرا با افزایش تعداد ظرفیت ها بدون در نظر گرفتن ساختارها و منابع مورد نیاز قطعا کیفیت کاهش پیدا می کند و زمانی هم که این موضوع در مجامع مختلف بیان می شود برچسب انحصار طلبی به جامعه پزشکی زده می شود در حالی که واقعا کیفیت آموزش و به تبع آن ارائه خدمات با کیفیت درمانی به بیماران مد نظر تمامی همکاران است.
وی یادآور شد: باید تحول و نوآوری در حوزه آموزش پزشکی ایجاد شود و با گسترش مطلوب آموزش ها بتوانیم نقل و انتقال اعضای هیات علمی را نیز داشته باشیم و زمانی که آموزش از کیفیت بالایی برخوردار باشد، افزایش ظرفیت می تواند ثمر بخش باشد.