به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ خداداد مقبلی، با اشاره به عبور بیشتر ترانزیت کشور از استان کرمان و جایگاه این استان در حمل و نقل و اقتصاد کشور، گفت: استان کرمان حلقه واسط میان استان های جنوبی و بنادر فعال با هسته مرکزی کشور است و شاید تنها استانی است که هم در مسیر کریدور شمال به جنوب و هم کریدور شرق به غرب نقش اساسی دارد.
وی با اشاره به کافی نبودن میزان اعتبارات تخصیصی به حوزه راهداری این استان، افزود: با توجه به تردد ناوگان باری سنگین برای حمل مواد معدنی، گاهی سنگینی بیش از حد استاندارد آنها، صدمات زیادی به محور ها و ابنیه فنی راه وارد می کند.
معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری کشور، در ادامه تصریح کرد: اگر چه سازمان در خصوص اعتبارات نگهداری راه ها، سالها یاریگر استان کرمان بوده و در حد امکان اعتباراتی تخصیص داده، اما چون بیشترین مشکلات شبکه راه های اصلی در محور بندرعباس به سیرجان و سیرجان به سمت یزد در زمینه رویه آسفالت است.
مقبلی تصریح کرد: انجام روکش این مسیر در دستور کار سازمان متبوع قرار دارد، با این حال مبالغ اعتباری آن کافی نیست، زیرا ۳۲۰ کیلومتر آن در حوزه استان کرمان و بقیه در استان هرمزگان قرار دارد.
وی در خصوص راههای فرعی و روستایی کشور خاطرنشان کرد: تا سال ۹۸، اطلاعات کاملی در حوزه راه های روستایی، تعداد روستاها و این که چند روستای زیر ۲۰ خانوار و یا بالای ۲۰ خانوار وجود دارد، در اختیار نداشتیم، به همین دلیل توزیع اعتباراتی که در شورای برنامه ریزی استان ها صورت می گرفت عادلانه نبود که در سال ۹۸، اطلاعات کاملی از شبکه راههای روستایی کشور جمع آوری کردیم.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری کشور، بیان کرد با توجه به سرشماری سال ۹۵ حدود ۹۷ هزار روستا در کشور دارای سکنه هستند، که از این تعداد، ۴۰ هزار روستا، جمعیتی بالای ۲۰ خانوار دارند و دولت و وزارت راه شهرسازی مکلفند، برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار، راه روستایی بسازند.
مقبلی، اظهار کرد: این استان با بیش از ۱۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه، دارای حدود یکهزار و ۹۷۰ کیلومتر بزرگراه است و از نظر ساخت بزرگراه، رتبه دوم را در کشور دارد.
وی با اشاره به اینکه در مجموع حدود ۲۰۰۰ روستای استان کرمان باقی مانده و با توجه به ضرورت ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر راه، تصریح کرد: پراکندگی جمعیت و وسعت کرمان موجب شده استانهای کرمان و سیستان و بلوچستان با استان های دیگر در زمینه ساخت راه های روستایی فاصله داشته باشند.
معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان راهداری کشور اظهار کرد: برای ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر باقیمانده راه روستایی، هم در جنوب و هم در شمال استان، در مجموع به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم راه های روستایی استان کرمان را تقریبا به ضریب برخورداری متوسط کشوری که ۸۲ می باشد، برسانیم.
خداداد مقبلی، خاطر نشان کرد: در سال جاری هم بالای ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست اجرا داریم و از سال گذشته، اعتبارات خوبی به جهت محرومیت های موجود، به استان کرمان داده شد که در این راستا ساخت حدود ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی آغاز شده و حدود ۹۰ کیلومتر آن قابل بهره برداری است.