به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، یوسف نوری در این کنگره اظهار کرد: در سهگانه مبانی تربیت اسلامی، ارکان فرایند تربیت اسلامی را در چهار بخش خانواده، حکومت، رسانه و بخش غیردولتی تقسیمبندی کردند. حلقههای میانی که مثال بارزی از آنها خیرین مدرسهساز هستند، در حال حاضر۵۰ درصد کلاسهای درس را میسازند، کنگره امروز هم مشارکتی است که در عرصه اجتماعی انجام میشود و این موضوع به مطالبهگری کمک میکند، البته نظام اسلامی تکلیفگرا است و تکلیفگرایی ایجاب میکند تا نیروهای انقلابی در فعالیتها حضور پر رنگتری داشته باشند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از الگوها برای اجرای سند تحول تا استان میرود، اما به مدرسه نمیرسد، اظهارکرد: باید مدرسه صالح داشته باشیم که لازمه آن اجرای سند تحول در مدرسه است و نشان دادهایم که ما میتوانیم و سند تحول را اجرایی سازی خواهیم کرد.
نوری با اشاره به اهمیت دولت سیزدهم به جایگاه و مقام معلمان کشور، اظهار کرد: رتبه بندی معلمان از برنامههای دولت سیزدهم بوده است و اجرا خواهد شد، بهطوری که آیین نامه اجرایی آن از سوی دولت ابلاغ خواهد شد.
عضو کابینه دولت مردمی با بیان اینکه زحمات و تلاشهای معلمان با هیچ حقوق و پاداشی جبران نمیشود، اظهار کرد: شهید بهشتی سالها کارمند آموزش و پرورش بود اما با وجود اینکه یکونیم سال قبل از شهادتش را در قوه قضاییه کار کرد، همه جا شهید بهشتی به قوه قضاییه منتسب میشود در حالی که بخش عمدهای از فعالیتهای آن شهید بزرگوار در آموزش و پرورش بوده است و ما باید آن بخش از ابعاد معلمی شهید بهشتی که در آموزش و پرورش بروز و ظهور یافته را مورد بررسی قرار داده و در معرض جامعه قرار دهیم به طوری که بخش معلم بودن شهید دکتر بهشتی هم در جامعه مورد توجه قرار بگیرد.
عضو کابینه دولت ایران قوی گفت: باید در اقصی نقاط کشور گروههای جهادی و بسیجی ایجاد کنیم تا بتواند اثرات تبلیغات گروههایی که میخواهند بحث دین را از مناسبات اجتماعی جدا کنند، خنثی نماید.
نوری ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) با شبکهسازی در استانها و شهرهای مختلف کشور، زمینههای انقلاب اسلامی را فراهم آوردند و در دل شهرها و استانهای کشور مانند یزد، اصفهان، کرمان، قزوین و ... افرادی مانند رجایی، باهنر، بهشتی، صدوقی و ...تربیت کردند تا جریان انقلاب اسلامی را شروع و آن را تداوم و استمرار بخشند و ما نیز با الگو برداری از حضرت امام خمینی(ره) باید با اثرات تبلیعاتی آن گروهها مواجه شویم.
عضو کابینه دولت مردمی با بیان نقش بیبدیل معلمان در تثبیت انقلاب اسلامی گفت: افرادی مانند شهید موسوی، سلیمی جهرمی، باهنر و رجایی از این دسته معلمان هستند که در شکلگیری و تثبیت انقلاب نقش ویژهای داشتند و در زمان حاضر نیز نقش معلمان در تثبیت و استمرار انقلاب ادامه دارد و هریک از معلمان در جایگاه خود، نقش تربیتی خود را دارند.
نظام جهانی به دنبال سلطه آموزشی بر کشورها است
وزیر آموزش و پرورش با هشدار نسبت به جریان سلطه جهانی اظهار کرد: در کنفرانس سران کشورها که در سازمان ملل برگزار خواهد شد، یکی از مباحث پرداختن به «دگرگونی آموزش» است تا از این طریق نظام سلطه حکمرانی خود را بر کل جهان اعمال کند و اکنون در دانشگاههای آمریکا و انگلیس با ایجاد کلاسها، رشته و دورههای مجازی در صدد جذب دانشجویان خارجی هستند تا به این ترتیب سلطه علمی خود را در حوزه آموزش عالی اعمال کنند، لذا باید این آمادگی را داشته باشیم که به زودی اعمال این سلطه در آموزشهای عمومی و برای آموزش و پرورش و مدارس نیز اتفاق خواهد افتاد و ممکن است، آموزشهای مجازی را از دوره متوسطه شروع کنند و ابزار سلطه خود را بر آموزشهای عمومی هم اعمال کنند.
وی با تاکید براینکه در آموزش و پرورش باید ارتباطات درون و برون سازمانی با شدت بیشتری پیگیری شود، تاکید کرد: آموزش و پرورش باید از این مدار بسته خارج شود و به معرفی مدرسه و خیرین مدرسه ساز در روابط عمومیها، این ارتباطهای درون و بیرونی را بیشتر کنید به طوری که براساس سند تحول بنیادین، مدرسه کانون تحول مدرسه شود.
وی با خطاب به شرکت کنندگان در کنگره اظهار کرد: شما بخش غیردولتی هستید که یکی از وظایف شما ترویج سند تحول است و این کار از عهده شما بر میآید و فعالیتهای جهادی معلمان و دانش آموزان میتواند منجر به کارهای خیری شود که بخشهای زیادی از آن در راستای اجرای سند تحول خواهد بود.
شایان ذکر است؛ پیش از سخنان وزیر آموزش و پرورش، تعدادی از شرکت کنندگان کنگره معلمان انقلاب اسلامی مواردی از مسایل آموزش و پرورش را به شرح زیر مطرح کردند:
همسانسازی حقوق معلمان با سایر کارکنان دولت، تسریع در اجرای رتبه بندی معلمان، توجه به دانشگاه فرهنگیان، عدم لحاظ نظر سایر دستگاهها در انتصابات آموزش و پرورش، آموزش معلمان در راستای تربیت صحیح اسلامی، جذب مدیران بر اساس شایستگیها و صلاحیتها، جذب معلمان متعهد و متخصص، توجه به دروس عملی و کاربری در کنار دروس نظری، توجه جدی به بازنشستگان آموزش و پرورش و استفاده از تجربیات آنان، تولید آثار فاخر فرهنگی در راستای تکریم و تجلیل مقام معلم، توجه به مساله فرزندآوری و افزایش انگیزه در این حوزه، گفتمانسازی انقلاب سازی در آموزش و پرورش، شناسایی نخبگان انقلاب اسلامی در آموزش و پرورش، پیگیری دورههای تربیت معلم و تقویت دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی معلمان تازه استخدام، استفاده از دکتر معلمان درآموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان، اختصاص بودجه و ردیف ویژه به فعالیتهای پرورشی، با ارسال بخشنامههای متعدد به مدرسه وقت مربیان پرورشی صرف پیگیری بخشنامهها میشود تا کار تربیتی؛ کاهش ارسال بخشنامهها به مدارس، پیگیری طرح ایران مهارت وکشف استعدادهای هنری و قرآنی دانش آموزان، توجه به طرح کاد دانش آموزان، توسعه فرهنگ فرزندآوری، اعمال مدرک تحصیلی معلمان، تعیین پستهای اداری با توجه به ساحتهای سند تحول، قدردانی مناسب از معلمان که در دوران کرونا زحمات زیادی کشیدند