به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت،علی کاظمی، سرپرست مجری راه آهن میانه_اردبیل ، راه آهن میانه_اردبیل را بخشی از راه آهن میانه_ اردبیل_ پارس آباد دانست و گفت: این خط ریلی از ایستگاه زاویه در راه آهن میانه_ تبریز آغاز شده و با عبور از شهرستان کوثر وارد اردبیل میشود.
وی ادامه داد: طول کل پروژه ۴۲۰ کیلومتر تعریف شده که بخش اردبیل_ میانه به طول ۱۷۵ کیلومتر و در ۱۱ قطعه اجرایی در حال اجراست.
کاظمی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه این مسیر از مناطق کوهستانی صعبالعبور عبور میکند، در این پروژه ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ کیلومتر تعریف شده و علاوه بر آن ۲۹ دستگاه پل بزرگ به طول ۴.۵ کیلومتر در حال احداث است.
سرپرست مجری راه آهن میانه_اردبیل حجم کل عملیات خاکی این خط ریلی را ۳۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: حجم عملیات بتن ریزی نیز یک میلیون متر مکعب است که نشان میدهد این پروژه دارای ابعاد و حجم بزرگی است.
کاظمی این پروژه را دارای ۸ ایستگاه از میانه تا اردبیل دانست و افزود: این ۸ ایستگاه شامل ۲ ایستگاه تشکیلاتی،۳ ایستگاه مسافری درجه دو و ۳ ایستگاه بین راهی میشود.
وی درباره برآورد هزینهها در این خط ریلی گفت: هزینهای که تاکنون برای این پروژه صرف شده بالای ۳ هزار میلیارد تومان است که از سال ۸۴ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
به گفته کاظمی، پروژه راه آهن میانه_اردبیل در مجموع ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
سرپرست مجری راه آهن میانه_اردبیل درباره تامین اعتبار این پروژه اظهار کرد: این پروژه از همان سال با اعتبارات سازمان برنامه و بودجه اجرا شد ولی بودجههای سالانه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و حجم این پروژه پاسخگو نبود.
وی ادامه داد: بنابراین در سال ۹۶ و ۹۷ از طریق پیگیریهای انجام شده با استفاده از تسهیلات ماده ۵۶ قانون الحاق بخشی از مقررات دولت با مشارکت بانک ملی رقمی حدود یک هزارو ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این پروژه در نظر گرفته شد و این تسهیلات به تناوب طی ۳ سال ۹۷ تا ۹۹ به پروژه تزریق و موجب پیشرفتهای چشمگیری در این طرح شد.
کاظمی خاطر نشان کرد: از سال ۱۴۰۰ با توجه به اتمام این منابع به دنبال منابع جدید بودیم و مجددا به سراغ مشارکت بانکهای عامل دیگر رفتیم، در همین راستا مقرر شد بانک رفاه کارگران و بانک سپه هرکدام به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در این طرح مشارکت کنند.
سرپرست مجری راه آهن میانه_اردبیل افزود: سازمان برنامه و بودجه نیز ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه برای این طرح در سال جاری پیشبینی کرده که امیدواریم با تامین اعتبار، این پروژه را تا شهریور ماه سال جاری به پایان برسانیم.
وی ترافیک پیشبینی شده برای این پروژه را در سال اول بهرهبرداری ۲.۵ میلیون تن بار اعلام کرد و گفت: این رقم در سال بیستم بهرهبرداری به ۴ میلیون تن بار میرسد.
کاظمی ادامه داد: همچنین ظرفیت جابجایی مسافر در این خط ریلی برای سال اول ۶۰۰ هزار نفر پیشبینی شده که در سال بیستم بهرهبرداری به ۱.۵ میلیون نفر خواهد رسید.