به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، چهلوهفتمین گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد دانشگاههای سراسر کشور با حضور حجتالاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دکترمحمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجتالاسلام محمد شریفانی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع فرهنگی فدکالزهرا مشهد مقدس برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این گردهمایی در سخنرانی با موضوع «تعلیم و تربیت اجتماعی، رسالت فراموش شده دانشگاه ایرانی اسلامی» با بیان اینکه در موضوع تربیت، تزکیه بسیار مهم است، از تقلیل مفهوم «آموزش» به «تدریس» در نظام آموزش عالی انتقاد کرد و گفت: در نظام آموزش عالی کشور، آموزش محدود به آموزش تخصصی شد و در دانشگاه با مفاهیمی همچون آموزش عالی، دوره تحصیلات تکمیلی و دوره تحصیلات عالی مواجه هستیم، این درحالی است که در کشورهای غربی ترجمه آموزش مترادف با تحصیلات دانش، مهارت، ارزش، اخلاق، اعتقادات و شخصیت است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه بهعنوان نهاد برآمده از مدرنیته بین خانواده و جامعه قرار گرفته است، گفت: این نهاد قرار است آموزش تخصصی، مهارتی، اجتماعی ارائه دهد.
وی دانشگاه را متشکل از چهار محیط آموزشی، رفاقتی، زندگی و کار دانست و افزود: متأسفانه ما این چهار محیط را از هم جدا کرده و استاد را از محیط آموزشی دور و وارد محیط سازمان کردهایم که در نتیجه این سیاست دچار مشکلات فراوانی شدیم. زمانیکه استاد در محیط آموزشی وجود نداشته باشد، دیگر دغدغه تعلیم و تربیت دانشجو را ندارد و بهجای آن در تلاش برای ارتقاء مرتبه علمی، بهبود معیشت، چاپ مقاله و غیره است که این موضوع سم مهلکی برای نظام آموزشی کشور است. غربیها نیز معتقدند که کارکردگرایی و تخصصگرایی سبب خروج محیط آموزشی از شاگردپروری شده است.
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه حکمرانی فرهنگی توسط محیط رفاقتی انجام میشود، اظهار کرد: محیط رفاقتی تحت تأثیر فضای مجازی و محیط عمومی و زندگی، متأثر از محیط مجازی است. محیط رفاقتی از تأثیرگذارترین محیطهای تربیتی است. بیشترین ساعات زیست و زندگی فرزندان ما در محیطهای رفاقتی سپری میشود و آنها بهشدت از این محیط الگو میگیرند.
باید محیط آموزشی را بهعنوان محیط تعلیم و تربیت احیا کنیم
وی با تأکید بر اینکه باید محیط آموزشی را بهعنوان محیط تعلیم و تربیت احیا و در مقابل هجمههای غرب چارهاندیشی کنیم، گفت: دانشگاه کارخانه آدمسازی است و القاء محبت باید در محیط آموزشی رخ دهد. دانشجو باید جلوی چشمان استاد باشد. در همین رابطه معیت و همراهی دانشجو و استاد بسیار مهم است.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید دستاورد اجتماعی داشته باشد. «تحصیل» و «رفتارسازی اجتماعی» دو دستاورد دانشگاه است. دانشگاه باید رفتارساز باشد. تعلیم و تربیت اجتماعی رسالت فراموش شده دانشگاه ها است، مأموریت دانشگاه صرفاً ارائه تعلیم و تربیت تخصصی نیست، بلکه رسالت و مأموریت اصلی دانشگاه، تعلیم و تربیت اجتماعی است، دانشگاه باید علم گرایش ساز، کنش ساز و بینشساز ارائه دهد.
دکتر طهرانچی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاهها را مورد تأکید قرار داد و افزود: در امر به معروف و نهی از منکر، مهمتر از ادبیات، نتیجه است. یعنی باید بهگونهای صحبت کنیم که نتیجه موردنظر از امر به معروف و نهی از منکر حاصل شود.
کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاهها هستند
وی با بیان اینکه درخصوص هنجارهای پوششی و رفتاری در محیط دانشگاه به این باور رسیدیم که باید ادبیات و چارچوب نظری را تغییر دهیم، گفت: باید با ادبیات مناسب، مؤثر و معطوف به نتیجه وارد صحنه شویم و یک وفاق جمعی ایجاد کنیم.
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه کلاس و استاد محور تعلیم و تربیت در دانشگاهها هستند، گفت: باید جایگاه اساتید را در این زمینه دریابیم و به کمک و مدد آنان هنجارهای را اصلاح و برطرف کنیم. دانشگاه نخستین محیط مشترک زن و مرد است، این محیط مشترک نباید به محیط مختلط تبدیل شود. تبرج در محیطهای مشترک سبب بینظمی میشود، دانشگاه را محلی برای زندگی مشترک دانست که از آن نباید ترسید. از محیط مشترک نترسیم، بلکه آن را مدیریت کرده و برایش مدل تعیین کنیم. شئون رفتاری و آراستگی یکی از الزامات محیط مشترک برای رشد است.
همه مسئولان دانشگاهی باید در زمینه آراستگی و شئون رفتاری احساس مسئولیت کنند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید روی جامعه اثربگذارد، نه بالعکس، خاطرنشان کرد: از آنجایی که مسئله آراستگی و شئون رفتاری زیرمجموعه تعلیم و تربیت اجتماعی است، همه مسئولان دانشگاهی باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند و این موضوع صرفاً به معاونت یا اداره خاصی اختصاص ندارد.
وی با اشاره به اینکه پوشش مناسب و رفتار عفیفانه بخشی از حقوق دانشجویان است، گفت: حفظ و ارتقاء امنیت روانی، افزایش بهرهوری و کیفیت یادگیری در کلاس درس، هدف آراستگی و شئون رفتاری است.
دکترطهرانچی در پایان با اشاره به اینکه دانشجویان باید پایبندی به حقوق و قوانین را بیاموزند، تأکید کرد: آراستگی ظاهری و پوشش رفتاری اساتید، کارکنان و مدیران بهعنوان کنشگران الگو نیز از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است که باید به آن توجه شود.
انتهای پیام/۱۰۴/