به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست؛ فریبا مرادی، عضو هیئتمدیره شرکت ملی پست بابیان اینکه «بهکارگیری سیستم مدیریت کیفیت، یک تصمیم استراتژیک برای شرکت ملی پست است» گفت: این سیستم کمک میکند تا این شرکت عملکرد کلی خود را بهبود و یک مبنای منطقی برای توسعه پایدار تمامی فعالیتها فراهم کند. همچنین با بهرهگیری از رویکرد فرآیندی، اطمینان حاصل میشود که منابع کافی برای مدیریت صحیح فرایندها اختصاصیافته و یا فرصتهای بهبود بر روی آنها بهدرستی انجام میگیرد.
وی افزود: تفکر مبتنی بر ریسک، شرکت را قادر میسازد تا عواملی که میتوانند موجب انحراف فرآیندها شوند بهموقع شناسایی و کنترلهای پیشگیرانهای برای به حداقل رساندن این اثرات منفی و استفاده حداکثری از فرصتها فراهم شود.
مرادی ادامه داد: پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت بهصورت کاربردی و صحیح، باعث افزایش بهرهوری در شرکت میشود و اطمینان حاصل میشود که امور کاری در سازمان تحت کنترل است و مدارکی همچون دستورالعملها و روشهای اجرایی نهتنها برای سختتر شدن کار تدویننشدهاند بلکه آنها برای تسهیل فرآیندهای کاری و شفاف شدن رویهها مورداستفاده قرار میگیرند؛ بنابراین مستند کردن اطلاعات بهصورت دقیق و شفاف در یک سازمان، امری حیاتی و کلیدی است و معنای مستندسازی از تدوین دستورالعمل فراتر رفته و تبدیل به ثبت اطلاعات قابلاستفاده و زمینهساز ارتقای دانش سازمانی شده است.
عضو هیئتمدیره شرکت ملی پست تصریح کرد: با پیادهسازی ISO 9001:2015 شرکت روی اهداف خود تمرکز میکند و قادر خواهد بود که کارکنان و ذینفعان را پشتیبانی و رضایت مشتریان را افزایش دهد. همچنین این استاندارد با توجه به اینکه دید پیشگیرانه دارد، بر شناسایی خطرات بالقوه برای کیفیت خدمات، عوامل نارضایتی مشتری و تعیین اقدامات پیشگیرانه تأکید دارد تا با توجه به وجود رقابت شدید در بازار کسبوکار جهانی، به دنبال فراتر رفتن از خواست مشتریان، سودآوری برای آنها و بهتبع آن رقابتپذیری و سودآوری شرکت را فراهم کند.
وی تأکید کرد: پروژه استقرار سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 بهعنوان یکی از کاربردیترین استانداردهای مدیریتی مجامع بینالمللی و تضمینکننده کیفیت در شرکت ملی پست و بهمنظور برونرفت از وضعیت موجود و تحقق اهداف تعیینشده، باهدف بهبود مستمر کیفیت خدمات و کاهش میزان خدمات نامنطبق؛ توجه به اموری مهم چون بهینهسازی فرایندها، شفافیت مسئولیتها در فرایندهای سازمانی، افزایش سودآوری و کاهش میزان شکایات مشتریان، رفع نیازهای آشکار و پنهان آنان، جلب رضایت حداکثری ذینفعان، دستیابی به بازارهای جدید و اکنون در دستور کار شرکت ملی پست قرارگرفته است.
مرادی بابیان اینکه کیفیت خدمات در دنیای پیشرفته امروز، جایگاه برجستهای یافته و اغراق نیست که نقش کیفیت در بقای شرکت را همانند نقش اکسیژن برای بقای آدمی بدانیم گفت: با استقرار این نظام در سطح شرکت، باید امکان شناسایی دقیق نیازها و انتظارات شهروندان و عموم مردم مهیا شده باشد تا عملکرد خود را بهبود و سطح کیفیت خدمترسانی را ارتقا دهیم.
عضو هیئتمدیره شرکت ملی پست در خاتمه گفت: در این مسیر سخت و طولانی هیچگاه متوقف نخواهیم شد و با درک صحیح واقعیتها بهمنظور کاهش هزینههای زائد، افزایش بهرهوری، بهبود عملکرد، شفافسازی، افزایش رضایتمندی مشتریان و همگام شدن با نیازهای بازارهای جهانی و... در مسیر تکامل و حرکت بهسوی تعالی سازمانی و آیندهای روشن گام خواهیم برداشت.