به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اصغر باقرزاده؛درخصوص اقدامات معاونت پرورشی و فرهنگی برای جبران آسیبهای اجتماعی و سلامت روان دانشآموزان ناشی از کرونا؛ اظهار کرد: معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سالهاست علاوه بر فعالیت در حوزههای فرهنگی و تربیتی، خود را موظف و مکلّف دانسته به مسأله «پیشگیری از آسیبهای اجتماعی»، توجه کند.
وی با بیان این که بر این اساس اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی تشکیل شده و طرحهای کلانی در این اداره کل در حال اجراست، افزود: اثرات این فعالیتها به صورت کیفی و کمی قابل اندازهگیری است و براساس آمارهای رسمی، تأثیری که فعالیتهای این حوزه داشته، قابل توجه، رصد و پایش است.
باقرزاده تصریح کرد: مبنای عمده فعالیتهای این اداره کل براساس پیشگیری از آسیب، است که این امر توسط غربالگری و تشخیص این که دانشآموزان در چه مراحلی از وضعیت سلامت روانی و جسمی هستند، صورت میگیرد.
وی ادامه داد: اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی در صورت مشاهده این که برخی از دانشآموزان دچار آسیبهای اجتماعی هستند و این روند در حال افزایش است، با اقدامات حمایتی و با کمک گرفتن از مراکز مشاوره تخصصی از روند رشد آسیبها جلوگیری و به درمان این امر کمک میکند.
سرپرست معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی سامانه نماد و سامانه 1570 (فوریتهای مشاوره) گفت: مراکز مشاوره در سطح استان و مناطق کشور با حضور مشاوران آموزش و پرورش در حال رصد و حمایت از افرادی هستند که نیازهای مشاورهای دارند.
وی افزود: در ادامه سال و سالهای آینده پوشش غربالگری، حمایت و اقدامات حمایتی و ترمیمی برای جبران آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد و تعداد مدارس بیشتری تحت حمایت خدمات مشاورهای قرار خواهند گرفت.