به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز اطلاعرسانی روابطعمومی جشنواره فیلم فجر، اکبر نبوی منتقد قدیمی سینما و پژوهشگر فرهنگ و هنر، امسال به عنوان میزبان نشستهای قابهای ماندگار سینمای ایران، با کارگردانان و سینماگران مهمی چون محمدعلی باشه آهنگر، سیف الله صمدیان، استاد علی نصیریان، واروژ کریم مسیحی، علیرضا داوود نژاد و دیگر فیلمسازان سینمای ایران خواهد بود.
این برنامه در کنار دیگر نشستهای تخصصی سینمای ایران بخش فرهنگی جشنواره فیلم فجر را به مدیریت سعید الهی تشکیل میدهند.
نبوی در گفتوگوی کوتاهی در خصوص قابهای ماندگار جشنواره و ضرورت برگذاری این بخش گفت: کمی صحبت کردن درباره این موضوع برای من سخت است زیرا به عنوان میزبان این نشست انتخاب شدهام اما مختصراً باید بگویم که دکتر نقاشزاده و مدیران چهلمین جشنواره فیلم فجر طراحی درستی صورت دادهاند.
وی توضیح داد: برای آنکه نسل جدید و جوان علاقمند به سینمای ایران که تا بحال فیلمهای خوب را روی پرده ندیدهاند یا فرصت کمی فراهم شده بوده تا فیلمها را با کیفیت عالی روی پرده تماشا کنند، این برنامه و اکران آن فرصت خوبی برای دیدن آنها را فراهم میکند. البته فیلم گاو در سینماتکها اکران داشته است، اما خیلی از فیلمها کمتر فرصت اکران با کیفیت خوب را داشتهاند. نسل جدید باید این فیلمها را روی پرده ببیند اما عموماً آنها را روی قاب کوچک تلویزیون دیده است. تماشای فیلم روی پرده جهان دیگری را بهوجود میآورد و ساخت این جهان خیلی اهمیت دارد.
نبوی اضافه کرد: نکته دیگر، اینکه جشنواره فیلم فجر به گذشته نگاهی داشته باشد خوب است. اینکه ببیند که در این مسیر 40 ساله چه فیلمهایی آمده است و چه جهانی ساخته است و در معماری سینمای ایران جایگاه فیلمهای مطرح کجا است؟ البته در فرهنگ ما ایرانیها میگویند که 40سالگی زمان پختگی است اما سینمای ایران هنوز به آن پختگی نرسیده است. البته فراز و فرودهای زیادی سینمای ما داشته است و برای همین کمی سخت است که درباره پختگی در سینمای ایران صحبت کنیم اگرچه که فیلمسازان زیادی داریم که به بلوغ رسیدهاند. در هر حال این بازنگری خیلی خوب است. چراکه زبدگان آثار را مورد مرور مجدد قرار میدهد و بازبینی میکند. این بازبینی مرور خاطرات سینمای ایران است. مرور سرمایههای سینمایی که به سرمایههای ملی تبدیل شدهاند. چون هر فیلم خوبی برای ژانر دفاع مقدس باشد یا برای دیگر ژانرهای سینمای ما، بهشرطی که استوار و قوی ساخته شده باشد به عنوان سرمایههای موزه سینمای ایران قلمداد میشوند که ازآن به عنوان الماسهای کوه نور سینمای ایران باید یاد کرد.
میزبان نشستهای قابهای ماندگار بیان کرد که این آثار ارزش خاصی دارند وگذر زمان از ارزش آنها کم نکرده است بلکه به عقیده من ارزش افزوده هم پیدا کردهاند. آثار فرهنگی و هنری در گذر زمان ارزش افزوده تولید میکنند. به عنوان مثال از زمانی که «دیده بان» ساخته شده است تا الان مدام در حال تولید ارزش افزوده است. همچنین «پرده آخر»، «خانه دوست کجاست؟»، «بچههای آسمان» و...
وی بیان کرد که نه تنها آثار سینمایی ما بلکه هر اثر ادبی و هنری ما در تمام این سالها مدام به ارزششان افزوده میشود. مانند شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ و مولانا، آثار منظوم و منثور عطار و... همگی در حال تولید ارزش افزدوه برای جامعه ایرانی است. برای همین این برنامهها در حقیقت یک قدرشناسی از سینمای ایران است که باید به مرور در سینمای ما ادامه داشته باشد.