تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، محمود علیگو افزود: گاهی افرادی به قصد مزاحمت با شماره ۱۲۳ تماس میگیرند و گاهی نیز مردم میخواهند با پلیس ۱۱۰ یا اورژانس پزشکی ۱۱۵ تماس بگیرند و به جای آن شماره ۱۲۳ را میگیرند. وی تاکید کرد: فرد پشت خط اورژانس اجتماعی ۱۲۳ فقط اپراتور نیست بلکه مشاوری است که کار کارشناسی میکند. بخشی از تماسها تبدیل به ماموریت و تشکیل پرونده میشود و در ۶ ماهه سال ۹۸ بیشتر از ۱۵ هزار مورد تماس منجر به تشکیل پرونده شده است. رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: متاسفانه این مساله را که برخی افراد، سالمندان را در خیابان رها میکنند، تایید میکنیم و این پدیده به ویژه در کلانشهرها هرچند معدود اما وجود دارد. علیگو افزود: مساله رهاکردن افراد در خیابان در مورد نوزادان نیز وجود دارد که نمونه اخیر آن نوزادی است که کنار خیابانی در شهررضا رها شده بود و اکنون به شیرخوارگاه منتقل شده است. با اعلام موضوع رهاسازی سالمند و کودک، کارشناسان بهزیستی در نخستین اقدام خود آنان را از وضعیت نامناسب خارج میکنند. وی ادامه داد: کارهای مددکاری برای نوزادان و اقدامات مددکاری و مشاوره برای سالمندان انجام میشود و پس از رسیدگی اولیه، سالمندان به مراکز نگهداری سالمند و کودک و نوزاد نیز به مراکز شبه خانواده یا شیرخوارگاه منتقل میشوند. رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: مسائل پایش سلامت و نگهداری توسط متخصص انجام میشود و این کار در اورژانس اجتماعی صورت نمیگیرد اما وضعیت افراد رهگیری میشود. علیگو تصریح کرد: آمار رهاسازی نوزادان در خیابان، نسبت به سال گذشته تغییر معناداری ندارد. اینگونه آمار را نمیتوان با آمارهای جهانی مقایسه کرد چون مداخلات اورژانس اجتماعی به این شکل که در ایران وجود دارد، تقریبا در دنیا بی نظیر است و چنین مراکزی در نقاط دیگر دنیا نیست که بخواهیم خود را با آنها مقایسه کنیم. طبق آمار سال ۹۵، هفت میلیون و ۴۱۴ هزار و ۹۱ سالمند در کشور وجود دارند که ۹.۲۷ درصد جمعیت ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفری ایران را تشکیل میدهند. همچنین اورژانس اجتماعی به مواردی مانند کودک آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری، معلول آزاری و خودکشی میپردازد.