تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، رسانههای انگلیسی زبان در حوزه پوشش اخبار مرتبط با ویروس کرونا بیشتر متمرکز بر راهکارهای مقابله و اخبار امیدوارکننده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بودهاند. اما رسانههای داخلی جدای از مسئولیتهای ذکر شده در رسانه وظیفه پاسخ به شبهات و شایعات مرتبط با کرونا را هم بر عهده گرفتهاند؛ در واقع پاسخ به این شایعات بخش زیادی از انرژی رسانههای داخلی را گرفته و مانع از پرداخت مناسب آنها برای راهکارهای مقابله با این ویروس شده است. اما با علم به تمام این شرایط؛ ضعفها و نقاط قوت رسانههای داخلی در مواجهه با اخبار ویروس کرونا چه بود؟ رسانهها در روزهای ابتدایی شیوع ویروس بیش از آنکه بر آموزش و راههای مقابله تمرکز داشته باشند خود را بر پوشش خبری صرف محدود کردند؛ در صورتی که میشد از زمان شیوع ویروس در چین علائم این بیماری در ایران مشابهسازی میشد تا افراد به محض ابتلا از بیماری مطلع شده و مانع از شیوع گستردهتر بیماری میشد. اما بعد از شیوع ویروس در کشور فرآیند اطلاعرسانی بهصورت کامل صورت گرفت و عملکرد رسانههای داخلی و مسئولان دولتی در انعکاس اخبار کرونا در کشور حتی بیش از نیاز جامعه بود، هم اکنون چند کشور به صورت روزانه و آمار مبتلایان، کشته شدگان یا بهبود یافتگان را مانند ایران اعلام میکنند. امریکا اخبار سازمانی و آمارهای کرونا را با طبقهبندی اطلاعاتی اعلام میکند و اروپاییها تا زمان شیوع در ایتالیا موضوع را جدی نمیگرفتند. حجم شایعهسازیها و ابهامات در مورد اخبار کرونا به قدری بود که بخش عمده انرژی رسانهها را گرفت و در شرایطی که فعالیت اقتصادی در کشور کاهش یافته است رسانهها با قدرت بیشتری به تولید محتوا با موضوع کرونا پرداختهاند. در این روزها بخشی از فعالیت مردم در سطح شهر صرفاً برای کسب اطلاع است در صورتی که رسانهها امکان رفع این نیازها را دارند و میتوانند با پیگیری سؤالات مردم از مسئولان مرتبط این نیازها را رفع کنند به عنوان مثال وقتی خبر تعویق اقساط بانکی منتشر میشود به دنبال آن ابهاماتی هم برای گروه هدف این اخبار به وجود میآید که لازم است به آنها پاسخهای لازم داده شود تا مردم نیازی به مراجعات حضوری نداشته باشند.