تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، محمد حمیدیمقدم؛ دبیر چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» در پاسخ به این سوال که سینمای مستند و اساساً جشنواره سینما حقیقت چقدر میتواند در انعکاس تلاش کادر درمان و ثبت تاریخی بحران کرونا موثر واقع شود، گفت: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جزو پیشتازان و اولین گروههایی بود که در اسفندماه و شروع اپیدمی کرونا در کشور وارد عمل شد. کشور در وضعیت پیچیدهای قرار داشت که نمیدانستیم، باید چه کاری انجام دهیم. مستندسازان از ادامه کار خود ترسیده بودند. بیماری ناشناخته بود اما ما احساس کردیم که باید اتفاقی بیفتد و ثبت تاریخی و سند این دوران رخ دهد. او افزود: ما فیلمسازان خود را وارد حوزه خطر نکردیم بلکه اعلامیه و فراخوان دادیم که هرکسی که در حوزه درمان مشغول به کار است با بهرهمندی از حمایتهای ما اثر تولید کند. به فیلمسازی سفارش ندادیم که در حوزه کرونا فیلم بسازد زیرا نمیتوانست خطر کنیم. پس از این فراخوان تعداد زیادی ایده و طرح به دست ما رسید.
دبیر جشنواره چهاردهم توضیح داد: مستندساز اهل ریسک و خطر است و خود وارد حوزه خطر میشود. کمااینکه مستندسازان در دوران کرونا بدون اینکه کسی به آنها سفارش دهد این کار را انجام دادهاند. این ثبت تاریخی بحران کرونا رفته رفته گسترش یافت اما زمانی که انبوهی از راشها از یک اتفاق ضبط میشود، نیازمند پالایش و هدفمندسازی است. ما تنظیم روایتها و نظم دادن به آنها را آغاز کردیم. قصهها و داستانهای جدیدی از کادر درمان در خلال آثار تولیدی روایت شد. او ادامه داد: داستانهایی از خانوادههایی که تحتتاثیر بیماری قرار گرفتند، گفته شد. حوزه تاثیر مرگ بر یک خانواده هم از موارد قابل اشاره در زمینه موضوعات مستندهایی پیرامون بحران کرونا بود. مستندسازان تاثیر بحران کرونا بر اجتماع، اقتصاد و شغل را به تصویر کشیدند. همه این موارد بخش کرونای جشنواره را شکل داد. حمیدیمقدم بیان کرد: ثبت سندی بحران اتفاق افتاده و بعد باید آن فیلمها را قضاوت کرد. نمیتوان گفت این فیلمها کامل هستند. مگر زمانی که مستندساز از جنگ تصویر میگیرد به کامل بودن میزانسن فکر میکند؟ او در ان لحظه فقط بحران را ثبت میکند. این دست فیلمها بعدها بازسازی و کامل میشوند. در مجموع این اتفاق افتاد و ما احساس کردیم که با توجه به حجم آثار تولیدی با محور کرونا نیاز است که در جشنواره چهاردهم، بخش ویژه کرونا داشته باشیم. بخش ویژه کرونا محلی برای ثبت آثار ارزشمندی است که به دست ما رسیده، اندازهگیری و بررسی جنبههای هنری آنها است. او در پایان تاکید کرد: به علاوه برای قدردانی از زحمات مستندسازان این حوزه، سه تا چهار جایزه برای این بخش درنظر گرفته شده است. هیات داوران این بخش هم افراد شاخصی از جمله مهرداد اسکویی؛ مستندساز برجسته، محمد کیاسالار؛ پزشک و فعال فرهنگی و احمد الستی از اساتید خوب این حوزه، هستند. درواقع ما در این بخش تصاویر متفاوتی از بحران کرونا در مقایسه با آنچه در گزارشهای تلویزیون دیدهایم، میبینیم. چهاردهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم، از 25 آذر تا دوم دی 1399 و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، در حال برگزاری است. گفتوگو: پرستو خلعتبری