تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلیمیل، دانشمندان ارتباطات، چالاکی، مهارتهای حل مشکل و فردی ۲ هزار و 400 کودک در سنین دو، سه و پنج سال را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند، آن دسته از کودکان دو سالهای که بیشتر وقت خود را در برابر صفحات نمایش میگذرانند، نسبت به باقی کودکان در سه سالگی خود از مهارتهای کمتری برخوردارند. همچنین کودکانی که در سه سالگی، بیش از دیگران از تبلت و تلویزیون استفاده میکنند، در پنج سالگی، در ارتباطات و دیگر مهارتهای فردی دچار ضعف هستند. محققان دانشگاه کلگری کانادا میگویند، در دنیای مدرن امروز، رسانههای دیجیتال و صفحات نمایش در زندگی کودکان به وفور وجود دارد. اگرچه این ابزارهای تعاملی و با کیفیت، فوایدی دارند، تماشای بیش از حد آنها، عوارض مخربی روی سلامت جسمی، رفتاری و شناختی کودکان دارد. محققان متوجه شدند کودکان دو و سه ساله به ترتیب، به طور متوسط روزانه 2/4 و 3/6 ساعت در برابر صفحات نمایش قرار دارند. آنها در سن پنج سالگی، وقتی وارد مرحله پیشدبستانی میشوند، با استفاده از ابزارهای الکترونیک مختلف یا تلویزیون، روزانه 1/6 ساعت در برابر این صفحات قرار میگیرند. این بررسیها نشان داد کودکانی که زیاد در برابر صفحات نمایش قرار میگیرند، فعالیتهای مهمی که موجب رشد شخصیت آنها میشوند را از دست میدهند. محققان میگویند: رشد فردی کودکان زیر پنج سال، معمولا در سریعترین حالت خود قرار دارد و این دوره برای رشد و بلوغ آینده آنها بسیار مهم است. چنانچه آنها این بخش از رشد فردی خود را از دست دهند، روی توانایی آنها در سالهای بعد، اثر بسیار بدی میگذارد. در واقع این کودکان، با تماشای بیش از حد تلویزیون و صفحات نمایش، فرصتهای مهم تمرین کردن و مهارتیافتن روی مهارتهای ارتباطی، حرکتی و میانفردی را از دست میدهند. مثلا، وقتی کودک، مدت زیادی بیحرکت جلوی تلویزیون مینشیند، بیش از زمانهای دیگر ساکن است و در فعالیتهای حرکتی، مانند راه رفتن و دویدن، مهارتی پیدا نمیکند و در این زمینه با تاخیر در رشد مواجه میشود. همچنین تماشای صفحات نمایش، فرصتهای صحبت کردن کودک وبا اطرافیان خود را میگیرد و او در زمینه تعاملات اجتماعی کلامی و غیرکلامی هم که برای رشد او بسیار مهم است، با نقص و کمبود مواجه میشود. به گزارش طبنا، محققان میگویند، برای اینکه کودکان در مسیر رشد صحیح خود قرار بگیرند، باید آنها بیش از یک ساعت در روز در برابر این صفحات نمایش قرار نداشته باشند. مترجم: نادیا زکالوند