به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش،  خسرو ساکی در خصوص امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم، گفت: همان اندازه که حفظ سلامت دانش آموزان مهم است هدایت تحصیلی و آینده تحصیلی دانش‌آموزان هم امر مهمی محسوب می‌شود که نباید لطمه و آسیبی به آن وارد شود.

وی ادامه داد: هدایت تحصیلی دانش آموزان و انتخاب رشته آن‌ها به لحاظ تأثیری که در سرنوشت تحصیلی آنان دارد، بسیار حائز اهمیت است، لذا نباید اجازه دهیم که فضا دوقطبی شود و طوری القا کنیم که دو مقوله سلامت و امتحانات کنار هم نمی‌توانند باشند، درصورتی‌که اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، می‌توانیم درجایی که لازم باشد، امتحان حضوری برگزار کنیم.

ساکی با تأکید بر اینکه تعطیل کردن امتحانات حضوری به معنای عدم تفکیک دانش آموزان برای شاخه‌ها و رشته‌های مختلف تحصیلی است، اظهار کرد: این موضوع،  موجب تورم در یک‌رشته یا شاخه یا کمبود در رشته و شاخه دیگر می‌شود و بازار کار را نیز در آینده دچار مشکل می‌کند.

وی در ادامه افزود: بر اساس مصوبه 977 مورخه 13 مرداد 1399 شورای عالی آموزش‌وپرورش در مورد «نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های همه‌گیر»، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به دلیل تأثیر نتایج آن‌ها در سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

ساکی ادامه داد: از 27 اردیبهشت تا ٢4 خرداد ماه، امتحانات نهایی در گروه‌های تجربی و ریاضی و گروه علوم انسانی و معارف برگزار می‌شود.

وی بابیان اینکه مقررشده است، امتحانات پایه نهم در شرایطی که وضعیت مناطق استان یکسان باشد، سؤالات به‌صورت استانی و  برمبنای وضعیت تعیین‌شده  طرح شود، اظهار کرد:  سؤالات هماهنگ پایه نهم برای هر استان و یا منطقه به‌صورت مجزا طراحی شود و دانش آموزان پایه نهم در مدرسه خود امتحان می‌دهند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: به‌منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان و عوامل اجرایی، امتحانات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که دانش‌آموزان در گروه‌های مجزا در جلسات امتحان حاضر شوند.

وی ادامه داد: امسال دو هزار و 700 حوزه برگزاری نسبت به شرایط عادی، افزایش‌یافته است تا دانش‌آموزان با فاصله دو متر از یکدیگر و در فضایی که از تهویه کافی برخوردار است، روی صندلی قرار گیرند.