به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، ذبیح اله خداییان در رابطه با آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر گفت: اگر این طرح به خوبی اجرا شود دولت می‌تواند در ابعاد مختلف از آن استفاده کند؛ چراکه با اجرای این طرح علاوه بر اینکه حد و حدود زمین مشخص می‌شود، عاملی برای مبارزه با زمین خواری است. وی ادامه داد: اجرای این طرح موانعی دارد و باوجود تاکید و تصریح قانون اما برخی از دستگاه‌ها همکاری لازم را با سازمان ثبت اسناد ندارند و کوتاهی کرده اند از طرفی بودجه لازم اختصاص نیافته است. خداییان افزود: در قانون کاداستر پیش بینی شده که از محل درآمد‌های طرح اجرا شود ولی این بودجه به سازمان ثبت اسناد اختصاص پیدا نمی‌کند و از درآمد نیز ٤٢ درصد در اختیار سازمان هلال احمر قرار می‌گیرد. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اجرای کاداستر در مبارزه با زمین خواری به ما کمک کرده و می‌تواند جلوی روش‌هایی که قانون را دور می‌زند، بگیرد بنابراین بهتر است دولت در فصل بودجه ریزی قانون را اجرا کند. وی در رابطه با راه‌های پیشگیری از ایجاد شرکت‌های صوری، گفت: بحث این است که آیا سازمان ثبت، اختیاری در جهت شخصی که تقاضای ثبت شرکت دارد، دارد.برخی شرکت‌ها هستند که به موجب قانون نیاز به مجوز از دستگاه‌ها دارند و قبل از ثبت مجوز، مطالبه می‌شود. برخی نیز نیاز به مجوز مراجع را ندارند و در اینجا اختیار خاصی برای اعتبار سنجی به سازمان ثبت اسناد داده نشده است. وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ٥٠ هزار شرکت ثبت شده است اظهار کرد: زمانی که در معاونت حقوقی بودم لایحه ثبت شرکت‌ها تدوین شد و اخیرا به دولت ارسال شده و در دستور کار دولت قرار گرفته که در این قانون نظارت‌هایی برای ثبت شرکت پیش بینی شده است. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: اجرای ثبت اسناد کار بسیار مهمی است و در قانون برنامه ششم مقرر شده کسانی که دارای اسناد رسمی لازم الاجرا هستند باید به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنند و اگر از این طریق وصول نشد به دستگاه قضایی بروند بنابراین یکی از برنامه‌های ما در دوره جدید ساماندهی اسناد است. وی گفت: در سال گذشته، ۱۰ هزار میلیارد تومان وصول معوقات بانکی صورت گرفته و باید قوانین بروز شوند. در حوزه دفاتر اسناد رسمی، طلاق و ازدواج و بخش‌های مختلف قوانین به روز نشده و یکسری بخشنامه‌ها نیاز به تنقیح دارند و با همکاری معاونت حقوقی این کار را صورت خواهیم داد. وی در مورد زمان صدور سند مالکیت ادامه داد: اگر کسی تقاضای ثبت ملک کرد مواعد مختلفی دارد که باید حتما سپری شود و طبیعتا طول می‌کشد. یکسری افراد اسنادی را در اختیار دارند که می‌خواهند آن را تک برگ کنند که حدود آن‌ها توصیفی است و مجددا نیاز دارد نقشه بردار‌ها به محل برود که ممکن است از ۱۰ روز تا سه ماه طول بکشد. بخشی از اسناد نیز به نام دیگری می شود که مطابق آمار ظرف دو روز تا یک هفته صادرمی شود. وی تصریح کرد: هزینه‌هایی که دفترخانه‌ها از متقاضیان ثبت ملک می‌گیرند بر اساس ارزش منطقی است و قبل از انتقال باید مالیات نیز دریافت شود. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: باید به جایی برسیم که سند الکترونیکی در اختیار افراد قرار دهیم که در دستور کار است که امکان جعل کمتر باشد. خداییان در مورد حذف امضا‌های طلایی، گفت: یکی از محور‌های سند تحول بحث ارتقای سلامت اداری است. در سازمان ثبت اسناد در رابطه با ارتقای سلامت اداری در دوبخش پیشگیری از مفاسد و برخورد با متخلفین اقدام می‌کنیم. وی بر تکریم کارکنان و رفع مشکلات آن‌ها تاکید کرد و گفت: در عین حال برخورد جدی با افراد معدودی که به حیثیت کارکنان لطمه می‌زنند، صورت می‌گیرد. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر گسترش استفاده از فناوری‌های نوین در جهت سلامت اداری تاکید کرد و گفت: این اقدام موجب تسهیل امور می‌شود و هزینه‌ها و رفت وآمد‌ها را می‌کاهد و امکان نظارت را بیشتر می‌کند و مواجهه حضوری مراجعین را کم می کند. خداییان با اشاره به نظارت‌های مردمی در این زمینه از ساماندهی این نظارت‌ها از طریق طراحی سامانه ها، فراهم کردن امکان دسترسی آسان مردم به مسئولان و بازرسی‌های محسوس و نامحسوس خبر داد. وی در رابطه با آزمون سردفتری و اعتراض برخی از شرکت کنندگان، گفت: در این آزمون حدود هزار نفر قبول شدند و نتیجه اعلام شده و در مرحله گزینش و تعیین هیات‌هایی جهت اختبار است.بعضی اعتراضاتی داشتند که دعاوی در دیوان عدالت اداری مطرح شده البته سوءاستفاده و یا کوتاهی تایید نشده است.(فارس)