به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ اُفت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در یادگیری برخی دروس مانند فارسی، علوم و ریاضی یک هشدار برای سیاست‌گذاران آموزشی کشور است. علاوه بر نتایج آزمون بین‌المللی تیمز که حکایت از ضعف عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در دو درس ریاضی و علوم دارد (در ریاضیات پایه چهارم ایران با نمره 443 در بین 58کشور در جایگاه 50 قرار دارد. در علوم پایه چهارم نیز ایران با نمره 441در جایگاه 48 قرار دارد. در آزمون پایه هشتم نیز39 کشور حضور داشته‌اند که ایران در جایگاه 29 قرار دارد)، اخیراً‌ پژوهشی توسط مریم دانشگر، مدیر بخش آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی انجام شده است که نشان می‌دهد، دانش‌‌آموزان ایرانی به زبان فارسی هم تسلط ندارند و دانش‌‌آموختگان مدارس دست کم در سه مهارت نوشتن، شنیدن و سخن گفتن موفق به دریافت امتیاز کمینه و عبور از سطح ناتوانی شده‌اند. در همین رابطه، علی رجالی عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تسنیم درباره افت یادگیری ریاضی دانش‌آموزان اظهار کرد: معلم مهم‌ترین عامل برای بهبود کیفیت آموزش و مشخص شدن جایگاه واقعی ایران در عرصه‌های علمی است، اما در کشور ما به این بخش و به این قشر توجه نمی‌شود، به آموزش در کشور ما به چشم خدمت (service) نگاه می‌شود و اگر توانی باشد این خدمت ارائه می شود و اگر توان نباشد، ارائه نمی‌شود در حالی که آموزش مهم‌ترین تولید یک کشور است. وی افزود: متاسفانه آموزش در کشور ارزش ندارد و مورد کوچک‌انگاری قرار گرفته است، تاسف‌بارتر اینکه به آموزش ابتدایی توجه خاصی نمی‌شود بسیاری از معلمان در دوران خدمت دوره‌های آموزشی برای به‌روزرسانی دانش و بهبود توانمندی در تدریس را طی نمی‌کنند و شرایط برای پیشرفت آنها فراهم نشده است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که نتیجه یادگیری و وضعیت علمی دانش‌آموزان قابل قبول باشد. رجالی در پاسخ به این پرسش که آیا انجمن ریاضی ایران با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای تالیف کتاب ریاضی و دانشگاه فرهنگیان به منظور تربیت دبیر ریاضی همکاری دارد؟ گفت: خیر، دفتر تالیف کتاب‌های درسی، سلیقه‌ای اقدام می‌کند در حالی که باید استاندارد برنامه درسی داشته باشیم و براساس آن برنامه درسی تنظیم شود؛ در تالیف کتاب‌های درسی، ارتباط افقی و عمودی بین کتاب‌ها رعایت نشده است و باعث می‌شود برنامه خوبی را در اختیار معلمان قرار ندهیم، انجمن ریاضی ایران درحال تدوین طرحی برای استاندارد آموزش ریاضی است. عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی ادامه داد: معمولاً آماده‌سازی معلمان برای تدریس کتاب‌های درسی وجود ندارد، آزمون‌های خاص و کنکور مشکل اساسی و مهمی است؛ دانش‌‌آموزان از همان دوره ابتدایی باید برای شرکت در آزمون‌های غیراستاندارد مدارس خاص آماده شوند اما روش صحیح این است که معلم توانایی و استعدادهای مختلف دانش‌آموزان را شناسایی کند، با یک آزمون نمی‌توان تیزهوشان را شناسایی کرد و این روش غلط باعث شده آموزش کشور در اختیار کنکور مدارس خاص و کنکور ورود به دانشگاه قرار گیرد. وی گسترش بی‌برنامه دانشگاه فرهنگیان را مشکل اساسی بخش تربیت معلم دانست و گفت: این دانشگاه حدود 100 پردیس دارد که برخی از آنها امکانات اولیه تربیت معلم را ندارند، در برخی پردیس‌ها قرار است دبیر ریاضی تربیت شود اما یک استاد ریاضی هم وجود ندارد در چنین شرایطی آینده خوبی را در حوزه آموزش دانش‌آموزان نخواهیم داشت.