خبرگزاری سلامت: پایش سلامت یا همان غربالگری مقطعی از موضوعات بسیار مهمی است که در حفظ و ارتقای سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های گوناگون نقش موثری دارد.

دکتر حمید چوبینه مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران می‌گوید: در راستای پایش سلامت نمایندگان و روسای کمیسیون‌های مجلس توسط مجتمع دارویی درمانی هلال احمر با آقای افراشته، معاون اجرایی رئیس مجلس و دکتر میرگلوبیات، مدیرکل سلامت مجلس شواری اسلامی قراردادی منعقد و خوشبختانه پایش نمایندگان مجلس با موفقیت انجام شد که البته فاز آخر آن در حال انجام است. با توجه به انجام پایش سلامت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف می‌توانند در تخصیص بودجه های لازم جهت پایش سلامت کارکنان خود کمک‌های لازم را از مجلس دریافت نمایند.

وی اضافه می‌کند: طی هفته اخیر در راستای پایش سلامت روحانیون و خانواده‌هایشان دیداری با مدیر ارشد در بحث سلامت حوزه علمیه در شهر قم صورت گرفت که قرار شد سازمان هلال احمر با برنامه‌ریزی دقیق و به شکل مرحله‌ای این کار را انجام دهد.
وی توصیه می‌کند: کار، تلاش و کوشش توسط نیروی سالم امکان پذیر می‌باشد. بنابراین بهتر است مدیران عالیرتبه سازمان‌های مختلف به فکر سلامت نیروها و کارکنان باشند و به امر عقل سالم در بدن سالم به نحو شایسته‌ای توجه کنند. در صورت سالم بودن بدن فکر افراد بهتر و صحیح تر کار می‌کند و کارآمدی آنها در سازمان بیشتر خواهد شد. بنابراین مقامات عالی رتبه کمک نمایند تا پایش سلامت دوره‌ای پرسنل در سازمان‌ها به شکل مستمر انجام گیرد.
 
چوبینه اهمیت پایش سلامت را چنین عنوان می‌کند: در پی پایش سلامت قبل از این که بیماری گریبانگیر افراد شود، شناسایی شده و روند درمان مناسب تری بدون پرداخت هزینه‌های سنگین و تحمیل عوارض غیرقابل برگشت حادث خواهد شد.

به گفته وی، تمامی افراد جامعه به نوعی در گرفتاری‌های روزمره زندگی مشغولیت‌های بسیاری دارند که به همین دلیل امکان دارد گاهی از اوقات علائم بیماری برای آنها ناشناخته باقی بماند و پدیدآورنده عوارض جدی باشد.

وی اضافه می‌کند: به طور کلی پایش سلامت یا همان غربالگری مقطعی باید برای افراد به انجام برسد، قطع یقین قبل از ظهور بیماری با توجه به اندیکاسیون‌های اثبات شده پزشکی به زمینه‌ها و بروز این بیماری‌ها در افراد پی برده می‌شود.

در پی انجام پایش سلامت قبل از این که عوارض، شدت و حدت بیماری بر جا بماند، با مسیر صحیحی که پزشکان برای درمان انتخاب می‌کنند از بروز و شدت آن جلوگیری می‌کند تا در برخی از مواقع به بیماری صعب‌العلاج تبدیل نشود. از طرفی دیگر از آسیب‌های متحمل شده به جامعه و بار هزینه‌های مالی به خانواده‌ها، سلامت جامعه و بیمه‌ها جلوگیری نماید.

مدیرعامل مجتمع دارویی درمانی هلال ایران تأکید می‌کند: افرادی که در نهادها و سازمان ها حضور ندارند و در بخش‌های خصوصی و یا  به صورت آزاد مشغول کار هستند هر چند ماه یکبار برای چکاپ کامل بدن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی عنوان می‌کند: فرهنگ پایش سلامت خرد خرد ایجاد خواهد شد و خوشبختانه در ایران الفبای کار در تمامی سازمان‌ها نهادینه شده؛ یعنی به نوعی همه افراد تا اندازه ای در جریان اهمیت موضوع قرار گرفته‌اند. البته نکته مهم شروع عملی کار است؛ یعنی سازمان‌ها خود را به انجام این کار ملزم بدانند و برای آغاز آن همت به خرج دهند و در نهایت این جمله که پیشگیری بهتر از درمان است یک شعار محوری به شمار می‌رود که همیشه بوده، اما به آن جامه عمل پوشاندن مهم و حیاتی است.

 

کد خبرنگار: 410100

 

برچسب‌ها