عبدالرضا محمدی در گفوگو با طبنا(خبرگزاری سلامت)، درباره عدم ترخیص آمبولانسها از گمرک اضافه کرد: گمرک میخواهد هر چه زودتر انبارهایش خالی شود اما متاسفانه شرکتی که در مناقصه برنده شده و باید آمبولانسها را ترخیص و به ما تحویل دهد به دلیل اینکه برایشان هزینه دارد در این باره کاری انجام نمیدهند.
وی با اشاره به آمبولانسهایی که در گمرک شهریار مانده اند، یادآور شد: به دلیل اینکه شرکت ایران خودرو دیزل در مناقصه برنده شده ترخیص این خودروها نیز وظیفه ایران خودرو دیزل است اما متاسفانه از قرارداد این شرکت خیلی وقت است که گذشته و هنوز آمبولانسها به وزارت بهداشت تحویل داده نشده است.
محمدی با اشاره به تعداد دستگاهها آمبولانسهایی که در گمرک موجود هستند، تصریح کرد: با توجه به اطلاعاتی که به ما داده شده از حدود 800 دستگاه آمبولانس قراردادی 300 دستگاه به گمرک وارد شده است، اگرچه با ایران خودرو در این باره چند بار مکاتبه کردهایم، اما هنوز از سوی شرکت ایران خودرو دیزل درباره تحویل آمبولانسها کاری انجام نشده به همین دلیل پایگاههای ما به مشکل برخوردهاند. آمبولانسهای فرسوده زیادی داریم به همین منظور آمبولانسهای جدید باید جایگزین قدیمیها شوند.
رییس اداره آمبولانس و تجهیزات سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: آخرین باری که قرار بود شرکت ایران خودرو دیزل به ما آمبولانس تحویل دهد پایان دیماه بود اما از این زمان هم 15 روز گذشته و ما هنوز خودرویی تحویل نگرفتهایم. طبق قراردادها همه هزینهها را پرداخت کردهایم و وزارتخانه هیچگونه بدهی معوقهای به شرکتهایی که در مناقصه برنده شدند، ندارد.
وی ادامه داد: وزارت بهداشت از سال 93 قراردادهایی از شرکتهای برنده شده در مناقصه دارد که آمبولانسهای آن در منطقه آزاد ارومیه، آبادان، تبریز، کیش و زاهدان در گمرک خوابیده و به ما تحویل ندادهاند.
محمدی با اشاره به اینکه دو هفته گذشته به کیش رفتیم و رایزنیهایی با منطقه آزاد درباره ترخیص آمبولانسها انجام دادیم، یادآور شد: منطقه آزاد اعلام کرد که گمرک هیچ مشکلی برای ترخیص این آمبولانسها ندارد و تنها شرکتهایی که در این باره به ما تعهد دارند باید نسبت به ترخیص آمبولانسها اقدام کنند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا به آمبولانسها آسیبی وارده شده یا خیر، گفت: این ماشینها در پارکینگهای مسقف نیستند و در هوای آزادند بدون تردید آسیب میبینند چراکه آمبولانس از سال تولید 10 سال بیشتر عمر ندارد و اگر از عمر آن بگذرد بر اساس استانداردهای جهانی دیگر نمیتوان از آن به عنوان ماشین آمبولانس استفاده کرد. هم اکنون آمبولانسهای موجود در کشور از نظر استاندارد به دلیل فرسودگی آمبولانس نیستند.
محمدی با اشاره به موضوع آسیبهای وارده به خودروها تصریح کرد: خسارتها را باید شرکت ایران خودرو پرداخت کند اما ما معتقدیم اگر این شرکت به تعهد خود عمل کند کلاهمان را هم باید بالا بیندازیم.
وی به میزان هزینههای انجام شده برای هر دستگاه خودرو اشاره کرد و گفت: حداقل هزینه اولیه هر دستگاه حدود 300 میلیون تومان است. از وزارت صنعت به دلیل عدم همکاری گلایه داریم و معتقدیم آنقدر که شرکت ایران خودرو دیزل ما را اذیت کرده شرکتهای خصوصی که از آنها خرید میکنیم ما را اذیت نمیکنند.
نظر شما