کد خبر: 24-هزار-و-593-تماس-مردمی-با-سامانه-بهداشت-190
۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۲۴

رئیس سامانه بهداشت ١٩٠ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی گفت: از آغاز برنامه سلامت نوروزی در ابتدای اسفند ماه 1395، تا تاریخ 13 فروردین 1396،تعداد 24593 تماس تلفنی با این سامانه برقرار شده است. به گزارش خبرگزاري سلامت  مهندس محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت افزود: 8619 تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت 190 گردیده است و بیش از 15974 تماس به مبادی ذیربط و سازمان های برون بخشی و درون بخشی ارجاع و راهنمایی شده است. وی گفت : تا کنون به 94درصد از کل شکایات رسیدگی شده و 6 درصد در دست اقدام و پیگیری می باشد. آقازاده افزود : از مجموع شکایات رسیدگی شده، 18 درصد با نتیجه ی رفع نقص، 15 درصد با نتیجه ی معرفی متخلفین به مراجع قضایی، 25 درصد با صدور اخطار کتبی و 4 درصد با نتیجه معدوم سازی 4730 کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی مختومه شده است. وی گفت: بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاه های علوم پزشکی مشهد 15 درصد، شهید بهشتی 11 درصد، ایران 10 درصد و شیراز 9 درصد و اصفهان 8 درصد بوده است. رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت افزود: کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب امکنه مسکونی 11 درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا 10 درصد، سلف سرویس و رستوران 10 و نانوایی 9 درصد و بقالی و سوپرمارکت 8 درصد و از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز 72 درصد مرد و 28 درصد زن بوده اند. وی گفت: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی عبارت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد ، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر ، دفع غیر بهداشتی فاضلاب ، انجام فعالیت غیر مجاز (مانند: تهیه و بسته بندی مواد غذایی، تاتو و ... ) ، استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت مناسب، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی، عدم رعایت بهداشت دست ها، عدم رعایت شرایط بهداشتی نگهداری مواد غذایی و عرضه قلیان در مراکز فاقد مجوز بوده است. آقازاده افزود: از اطلاعاتی که از نظرسنجی مردمی به صورت تلفنی از تماس گیرندگان با سامانه بهداشت 190 بدست آمده تاکنون مشخص گردیده 96 درصد تماس گیرندگان از نحوه رسیدگی به شکایات رضایت دارند و 4 درصد ناراضی بودند که شکایات آنان جهت رسیدگی مجدد به دانشگاههای ذیربط ارجاع گردید. وی گفت: در بررسی به عمل آمده از اخبار ثبتی در مدت مشابه سال های 94 و 95 مشخص گردید نسبت به سال 95 به میزان 34 درصد و نسبت به سال 94 به میزان 76 درصد افزایش تماس حاصل شده که این نشان از اعتماد مردم به این سامانه در رسیدگی مناسب به اخبار و شکایات آنان می باشد. وی در پایان گفت: این سامانه ضمن تشکر از بازرسان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور که به صورت شبانه روزی در حال بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی می باشند، از عموم هموطنان تقاضا دارد به محض رویت هر گونه تخلف بهداشتی، مورد را فورا به سامانه شبانه روزی بهداشت 190 اطلاع دهند و مطمئن باشند به اخبار و شکایات آنان در اسرع وقت و با حساسیت خاص رسیدگی و نتیجه به صورت تلفنی به آنان اعلام خواهد شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha