کد خبر: 10001-نام-خدا-در-قدرهایی-به-قدر-سلامتی
۶ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۴

خبرگزاری سلامت: سلامتی جسم و روح همیشه جزو آرزوها و دعاهای همه انسان ها است، اما جالب است بدانید از نظر علمی همین دعا به سلامت جسم و روح انسان کمک می کند.

 

دعای جوشن کبیر دعای ثابت تمام شب‌های قدر ما است. دعایی با صد بند،هر بند حاوی‌ ده‌ »اسم» از اسمای‌ خدا،البته به‌ غیر از بند 55 که‌ یازده‌ اسم‌ باریتعالی در آن‌ آمده‌ است‌؛ یعنی در شب‌های قدر ما «الله» را با هزار و یک‌ اسم‌ می خوانیم .

حکیم بودن یکی از هزار و یک نام و صفت الهی است. خداوند حکیم انسان را خلق کرده و به تمام ابعاد روحی، روانی و جسمی انسان واقف است و بر اساس همین وقوف است که دستورات دینی را برای بشر مقرر فرموده است. دستوراتی در قالب واجبات،مستحبات،مکروهات و حرام.

شاید در گذشته تصور می شد این دستورات الهی صرفاً جنبه عبادی دارد اما با گذشت زمان و پیشرفت بشر ابعاد مختلف علمی دستورات اسلام و توصیه های ائمه(ع) بیش از گذشته کشف و جنبه علمی و تأثیر روحی و جسمی عبادات روشن شد.

«دعا» یکی از توصیه شده ترین عبادات است که شب های قدر بستر عظیمی برای عمل به این توصیه الهی است. اما خداوند کریم در همین دعا که شاید از منظر بسیاری از ما کاری صرفاً عبادی باشد تأثیرات عمیق جسمی و روانی قرار داده است و بندگان خوب خداوند با دعا کردن نه تنها ازثواب اخروی دعا بلکه تأثیر آن بر جسم و روحشان نیز برخوردار می شوند.

از منظر علمی ثابت شده است که دعا وسیله ای برای پیشگیری از بیماری ها و کاهش احتمال بروز آنها است. دعا در اصل «اعتقاد به یک قدرت برتر و ارتباط با او» است و تحقیقات‌ نشان‌ داده دعا خواندن‌ و ذکر گفتن‌ فشار خون‌ را پایین‌ می‌آورد،ضربان‌ قلب‌ را آرام‌ می کند و از بیماری های‌ مرتبط با سامانه‌ دفاعی‌ بدن‌ پیشگیری‌ می‌ کند.

بیماری‌هایی‌ همچون‌ دیابت‌، بسیاری‌ از بیماریهای‌ پوست‌ و مو،برخی‌ از بیماری‌های‌ کلیوی‌ و ریوی‌ و برخی‌ بیماری‌ های‌ عفونی‌ به‌ شدت‌ تحت‌ تاثیر سامانه‌ دفاعی‌ بدن‌ هستند که‌ دعا درمانی‌ از تعداد موارد و شدت‌ این‌ نوع‌ بیماری‌ ها در بدن‌ ما می‌ کاهد.
‌دعا حتی‌ می‌ تواند در جراحی‌ ها به‌ بهبودی‌ زودتر بیماران‌ و کاهش‌ مقدار آنتی‌ بیوتیک‌ مورد نیاز پس‌ از عمل‌ منجر شود. همچنین‌ در پزشکی‌ مدرن‌ امروز در تحقیقات‌ متعدد ثابت‌ شده‌ است ‌که دعا،در درمان‌ بیماران‌ اعصاب‌ و روان‌ و ‌ پیشگیری‌ از این‌ بیماری‌ ها که‌ در عصر حاضر شیوع‌ زیادی‌ یافته‌ است‌ تاثیر به‌ سزایی‌ دارد.

لیست تأثیر دعا بر بیماری های مختلف و نیز کمک به بقای سلامتی انسان ها در ابعاد مختلف جسمی و روحی را می توان همچنان ادامه داد اگر چه متأسفانه بسیاری از این دست آوردهای علمی نتیجه تحقیقات و مطالعات پیروان سایر ادیان است و قصور ما در این زمینه را به شدت به اثبات می رساند اما بر پایه همین تحقیقات نیز می توان ادعا کرد پس از شب های قدر خونی تازه و سالم در رگ های شب زنده داران به جریان می افتد و این فرصت سلامتی بیشتر به آنها کمک می کند عبادات خود را بهتر انجام داده زمینه نزدیک ماندن خود به خدا را در طول سال فراهم کنند.

اما نکته جالب اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته اگر دعا با خلوص نیت و از روی اعتقاد راستیمانجام شود، بر سلامت جسم و روح تأثیر می گذارد و در صورتی که فرد تظاهر به دعا کند یعنی اعتقادی به قدرت برتر الهی نداشته باشد، دعا بر سلامت روح و جسم او نیز تأثیر نخواهد گذاشت.

در اصل می توان گفت خداوند رحیم که از عبادت خلق بی نیاز مطلق است در کنار هر عبادتی از جمله دعا، ثوابی دنیوی نیز قرار داده که در بسیاری از موارد این ثواب یا هدیه الهی سلامتی و کمک به بهبود شرایط جسمی و روانی انسان مومن است و اگر چه مومنان راستین فقط برای جلب رضای الهی دعا می کنند اما در کنار آن از موهبت بزرگ سلامتی جسمی و روحی نیز برخوردار می شوند.

عباداتتان مقبول درگاه احدیت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha