کد خبر: ‌اولویت-آموزش-و-پرورش-تامین-معلم
۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۹:۵۵
به گزارش طبنا(خبرگزای سلامت)، علی الهیار ترکمن با بیان اینکه از جمله مولفه‌های اصلی در اجرای سیاست‌های تعلیم و تربیت معلم و منابع انسانی است اظهارداشت: باید با نگاه علمی‌به جذب نیرو متناسب با مناطق کشور و نیازهای آموزشی اقدام و برنامه ریزی کنیم. آنچه امروز با آن مواجه ایم یک عقبه ۳۰ ساله دارد و اگر امروز هم بدرستی برنامه ریزی نکنیم و پیش نرویم آیندگان را نیز با مشکل مواجه می‌کنیم. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رشد جمعیت دانش آموزی در دهه‌های گذشته که سالانه حدود سه و نیم درصد بوده است بیان کرد: رشد جمعیت دانش آموزی سینوسی است و باید بکارگیری نیرو را هم بر اساس آن متناسب سازی کرد. البته در داخل نهادهای اثرگذار مرتبط، کارشناسی نداریم که موج سینوسی جمعیت دانش آموزی را با موج سینوسی تامین معلم متناسب کند. وی با اشاره به پیامدهای افزایش جمعیت دانش آموزی و جذب نیرو در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ گفت: استخدام در سال‌های ۶۵ تا ۷۳ بسیار زیاد بود و استانداردهای حرفه ای جذب معلم و تعادل هزینه پرسنلی و غیرپرسنلی به هم خورد و معلم‌ها تاوان آن را دادند و تا امروز خواسته‌های بحق آنها دیده نشد و اکنون متراکم شده است. از سوی دیگر به حوزه پرورشی کمتر پرداخته شد. الهیار ادامه داد: درخواستم این است که وارد نگاه علمی‌به موضوع آموزش و جذب معلم شویم. باید الگوی مشخصی داشته باشیم. تعداد دانش آموزان مدارس دولتی در سال تحصیلی ۹۶_۹۷ حدود ۱۲.۵ میلیون بود که با احتساب دانش آموزان مدارس غیردولتی می‌توان گفت در کل ۱۳.۷ میلیون دانش آموز داشتیم. پیش بینی میکنیم در سال ۱۴۰۰به حدود ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برسد و در سال ۱۴۰۵ حدود ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار و در سال ۱۴۱۰ حدود ۱۵ میلیون و۱۰۰ هزار نفر برسد. بعد از آن از جمعیت دانش آموزی کاسته شده و در سال ۱۴۲۰ به ۱۱ میلیون نفر می‌رسد. وی تخمین و برآوردی از نیروی انسانی آموزشی و کادر مدرسه در سال‌های آتی داشت و اظهار کرد: ۸۶۵ هزار نفر در پایان سال تحصیلی ۹۷ داشتیم. طبق برنامه ششم موظفیم از دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی نیرو بگیریم و تا ۱۴۰۳ با کاهش جمعیت معلم روبرو هستیم. الهیار با بیان اینکه اکنون تعداد دانش آموز به معلم حدود ۳۵ به یک و در دوره ابتدایی ۲۵ به یک است عنوان کرد: البته با توجه به خروج نیرو این عدد در حال بزرگ شدن است. در سال ۹۵، ۳۳ هزار بازنشسته قطعی و در سال ۹۶ حدود ۴۱ هزار و ۶۰۰ هزار بازنشسته داشتیم. در سال ۹۷،حدود ۶۷ هزار نفر به سن بازنشستگی رسیده اند ولی برآورد می‌کنیم حدود ۵۲ هزار نفر بازنشسته قطعی شوند. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۹۸حدود ۷۸هزار نفر، در سال ۹۹حدود ۸۰هزار نفر، در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ هزار نفر به سن بازنشستگی می‌رسند. در مجموع حدود ۳۵۰ هزار نفر تا سال ۱۴۰۰ بازنشسته میشوند. ولی خب از طریق دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان ورودی مختصری داریم و سالانه ۲۰هزار نفر نمی‌شود. الهیار افزود: اگر هیچ ورودی نگیریم و سیاست مشوقی برای نگه داشت معلمانی که به سن بازنشستگی رسیده اند نداشته باشیم در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۶۵هزار کادر آموزشی خواهیم داشت. اما چون جذب معلم ما از سنین پایین شروع میشود وقت بازنشستگی اوج پختگی آنهاست و نباید اجازه دهیم براحتی از سیستم خارج شوند. البته باید استاندارد سازی شرایط حرفه‌ای را دنبال کنیم. وی در واکنش به اظهاراتی مبنی بر وجود ۱۰۰ هزار معلم مازاد در آموزش و پرورش گفت: ۱۰۰ هزار مازاد نداریم. در واقع مازاد مطلق نداریم. بر اساس ساعت موظفی، معلمان ابتدایی فول تایم کار می‌کنند اما در دوره متوسطه ممکن است معلمی‌مثلا از ۲۰ ساعت موظفی ۱۶ ساعت را پرکند و ما سه چهار ساعت مازاد داشته باشیم که سرجمعش ساعات مازاد به ۱۰ هزار نیروی انسانی واقعی نمی‌رسد و اینها عمدتا ساعت موظف تدریس را نمی‌توانند پر کنند نه آنکه معلم مازاد مطلق داشته باشیم.(مهر)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha