کد خبر: ۹۶-درصد-جمعيت-كشور-تحت-پوشش-طرح-تحول-سلا
۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۷

 

معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت گفت: هم اكنون ۹۶ درصد جمعيت كشور تحت پوشش طرح تحول سلامت قرار گرفته اند و برخي از داورهاي بيماران خاص نيز زيرپوشش بيمه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری سلامت مهندس طاهر موهبتی در نشست شوراي هماهنگي دانشگاه هاي علوم پزشكي منطقه ۷ كشور در شهركرد با بيان اينكه سال گذشته تنها حدود ۱۷ درصد يارانه پيش بيني شده براي بخش بهداشت و درمان كشور محقق شده است، گفت: طرح تحول نظام سلامت از طرح‌هاي موفق دولت است كه علي رغم تمامي محدوديت ها، مورد رضايت مردم بوده و مقام معظم رهبري به خوبي از آن ياد كرده است.

معاون برنامه ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت با اشاره به نوسازی و تجهیز ۵۰ درصد كل تجهيزات بيمارستان هاي سطح كشور از زمان آغاز طرح تحول سلامت تاکنون، افزود: سال گذشته ۹هزار و ۵۰۰ تخت جديد بيمارستاني درمجموعه بهداشت و درمان به بهره برداري رسید  و پيش بيني مي شود درسال جاري ۱۰ هزار تخت بيمارستان جديد نیز بهره برداري شود.

مهندس موهبتی گفت: هم اكنون ۹۶ درصد جمعيت كشور تحت پوشش طرح تحول سلامت قرار گرفته اند و برخي از داورهاي بيماران خاص نيز زيرپوشش بيمه قرار گرفته است.

 

ضرورت تلاش در جهت بهبود وضعیت زیرساخت ها

بنابر این گزارش، دكتر مرتضي هاشم زاده رئيس دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني چهارمحال وبختياري ، با اشاره به دستاوردهاي برنامه تحول نظام سلامت در چهارمحال و بختياري گفت: همچنان براي بهبود وضعيت زيرساختها و دستيابي به رضايتمندي حداكثري مردم در تلاش هستيم.

دکتر هاشم زاده ضمن ابراز خرسندي از توفيق حاصل شده براي ميزباني دومين نشست هيات امناهاي دانشگاه هاي علوم پزشكي منطقه ۷ كشور گفت: اميدواريم بتوانيم با برنامه ريزي خوب توان بالقوه جمع حاضر را به فعل رسانده و در راستاي توسعه منطقه موثر عمل کنیم.

 

 

دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت، افزایش رضایتمندی مردم را به دنبال داشته است

همچنین، در ادامه نشست، دكتر غلامرضا اصغري رئيس دانشگاه علوم پزشكي اصفهان ‌ابراز اميدواري كرد با تقويت ارتباط بين دانشگاه ها و پرداختن به مسائل سلامت ، راهكارهاي عملي براي ارتقاء خدمات اين حوزه ارائه شود.

دكتر اصغري افزود: دستاوردهاي برنامه تحول نظام سلامت در همه جاي كشور مشهود و موجب افزايش رضايتمندي مردم بوده است .

وي، دانشگاه هاي علوم پزشكي يزد، ‌كاشان و شهركرد را محصول انقلاب اسلامي دانست و اظهار داشت: موفقيت در حوزه سلامت با توجه به تحت پوشش قرار گرفتن تمامي اقشار و گروه هاي سني رضايتمندي مردم و در نهايت رضايت خداوند را به دنبال خواهد داشت.

 

لزوم تقویت زيرساخت هاي حوزه بهداشت و درمان

در ادامه این نشست، قاسم سليماني دشتكي استاندارچهارمحال وبختياري ، به اجراي موفق طرح تحول سلامت در دولت يازدهم اشاره کرد و گفت: اجراي اين طرح تحول عميقي در حوزه درمان و سلامت در كشور به وجود آورده است.

وي با تاكيد بر صيانت از دستاوردهاي طرح تحول سلامت، افزود: در اين طرح كاهش هزينه هاي درمان در بيمارستان، دسترسي آسان به دارو و بهينه سازي هتلينگ بيمارستان ها به خوبي اجرا شده است.

سليماني يادآور شد: هم اكنون ۹۰ درصد مشكلات تامين دارو رفع شده و ۱۰ درصد مابقي مروبط به داروي بيماران خاص است كه با برنامه ريزي مناسب وزارت بهداشت و درمان، اميد رفع مشكلات اين بخش نيز وجود دارد .

استاندار چهارمحال و بختياري با بيان روند اجراي طرح هاي بيمارستاني دراستان چهارمحال و بختياري از جمله بيمارستان ۲۲۰تختخوابي بروجن، بيمارستان مالخليفه و كوهرنگ و ساخت بيمارستان در مركز استان با كمك خيران اظهار داشت: رفع مشكلات مروبط به كمبود پزشك و داروخانه دربرخي مناطق به ويژه مناطق روستايي استان از اولويت هاي اصلي حوزه سلامت است.

سليماني بر لزوم تقویت زيرساخت هاي حوزه بهداشت و درمان تاکید کرد و افزود: در سالهاي اخير شاهد تلاش مسئولين براي به حداقل رساندن كمبود ها و افزايش حداكثري رضايتمندي مردم هستيم.

وي اظهار داشت: دولت براي رسيدن به اهداف حوزه سلامت راه پرفراز و نشيبي در پيش دارد كه لازمه پيمودن موفق اين مسير، تقويت نقاط قوت و برطرف نمودن نواقض و ضعف ها است.

برنامه تحول نظام سلامت حركتي انقلابي در عرصه بهداشت و درمان كشور است

 

براساس این گزارش، در ادامه نشست سيد محمد مير محمدي استاندار استان يزد باز شدن راه مشاركت بخش خصوصي در توسعه فضاهاي درماني را یکی از اقدامات مهم طرح تحول سلامت عنوان کرد و افزود: بهسازي فضاها،‌ ساماندهي وضعيت تامين داروها و كاهش هزينه هاي درماني بيماران از مزاياي اجراي برنامه تحول نظام سلامت بعنوان يكي از مهمترين اقدامات دولت تدبير و اميد است.

وي، در تشريح وضعيت بهداشت و درمان در استان يزد گفت: اين استان به لحاظ سرانه پزشك و شاخص تخت هاي بيمارستاني در رتبه اول كشوري قرار دارد و هم اكنون حدود هزار و ۴۰۰ تخت در بخش خصوصي فعال است و هزار تخت ديگر نيز در دست تامين مي باشد.

مير محمدي افزود: ۴۵ درصد تخت هاي بيمارستاني استان يزد توسط بيماران غير بومي اشغال مي شود.

استاندار استان یزد با اشاره به توان و ظرفيت هاي بالاي استان يزد در ارائه خدمات درماني و تشخيصي، افزود: اين امر به واسطه مشاركت بخش خصوصي، همت پزشكان نوع دوست و با تجارب بالاي علمي و عملي شاغل در مراكز بهداشتي و درماني اين استان مي باشد.

به گفته میرمحمدی، برنامه تحول نظام سلامت حركتي انقلابي در عرصه بهداشت و درمان كشور و اميد بخش در جامعه بوده است.

تامين منابع مالي پايدار اصلي ترين دغدغه موفقيت برنامه تحول سلامت بشمار مي رود

همچنین در ادامه این نشست، رسول زرگر پور استاندار اصفهان برنامه تحول نظام سلامت را جزء سه طرح اثرگذار دولت تدبير و اميد عنوان كرد و افزود: توجه به ارتقاء هتلينگ مراكز درماني،‌ كاهش پرداخت از جيب بيماران را از بسته هاي خدمتي دولت در اين برنامه مي باشد كه در راستاي فرمايش مقتم معظم رهبري يعني نداشتن دغدغه اي جز رنج بيماري براي بيمار مي باشد.

استاندار اصفهان با بيان اينكه استان اصفهان در رده بندي ها جز استان هاي برخوردار مطرح شده است افزود: اين در حالي است كه هم اكنون اين استان با كمبود ۳ هزار تخت بستري در مراكز درماني دولتي مواجه مي باشد.

زرگرپور افزود: بطور متوسط ۳۰ درصد از ضريب اشغال تخت هاي مراكز درماني استان اصفهان مربوط به بيماران غير بومي از سراسر كشور مي باشد كه با توجه به فرسودگي اين مراكز تخصيص اعتبار بيشتر براي بهسازي و احداث مراكز جديد بيشتر از ساير بسته هاي خدمتي دولت در برنامه مدنظر بايد قرار بگيرد.

وی ادامه داد: بوجود آمدن اين تصور كه بخش عمده اي از منابع در برنامه به پرداخت پزشكان اختصاص يافته است، موجب گلايه مندي مردم شده است لذا مسئولين بايد در اين خصوص شفاف سازي نمايند.

وی ضمن اشاره به توفيقات بي شمار برنامه تحول نظام سلامت، تامين منابع مالي پايدار را از اصلي ترين دغدغه هاي موفقيت اين برنامه برشمرد.

گفتني است، نخستين نشست شوراي هماهنگي دانشگاه علوم پزشكي منطقه هفت كشور روز با حضور استانداران، روساي دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي و هيات امناي اين دانشگاه ها در استان هاي يزد، چهارمحال وبختياري و اصفهان به ميزباني شهركرد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha