کد خبر: ۴سال-آینده-زمان-استقرار-تحول-و-نوآوری-د
۱۱ شهریور ۱۳۹۶، ۱۸:۳۳
معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع اعضای بوردهای تخصصی علوم پزشکی با تشریح برنامه های اجرا شده در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی و برآورد منابع انسانی نظام سلامت گفت: بسته های تحول و نوآوری در سال 94 تدوین شد و در دست اجرا است و 4 سال آینده حوزه آموزش علوم پزشکی به استقرار این برنامه ها اختصاص خواهد یافت.   به گزارش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی در افتتاحیه سی و یکمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی ، با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در ارتقای نظام سلامت گفت: در راستای طرح تحول نظام سلامت تلاش های زیادی برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت و همچنین برنامه ریزی هایی برای گسترش منطقی آموزش علوم پزشکی کشور صورت گرفته است.   دکتر لاریجانی با اشاره به روند امور جاری حوزه آموزش در ستاد وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی کشور و با بیان اینکه حجم بالایی از کار در این حوزه وجود دارد خاطرنشان کرد یکی از اهداف تحول در آموزش کاهش بار کاری آموزش با بهره برداری از دانش روز و فناوری اطلاعات بوده، تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته و برنامه هایی برای سال های آینده وجود دارد.   معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه 30 درصد انتشارات علمی کشور در حوزه علم پزشکی تولید می شود، اظهار داشت: تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید برنامه ریزی مناسبی برای تربیت نیروی انسانی متناسب با نیازهای کشور صورت پذیرد.   وی به تغییرات جامعه و حوزه علم و فناوری طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: الگوی بیماری ها و جمعیت کشور در حال تغییر است و باید نیروی انسانی برای مواجهه با این تغییرات تربیت شوند.   دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی افزود: بیماری های غیرواگیر و رشد شیوع این بیماری ها یکی از مسائل مهم نظام سلامت کشور است و در حالی که 85 درصد مرگ ها در اثر این بیماری ها رخ می دهد، دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی باید با این بیماری ها آشنا باشند.   دکتر لاریجانی تغییر سطح سواد سلامت جامعه و توامندی خود مراقبتی را از دیگر مصادیق تغییر نیازهای سلامت کشور ذکر کرد و یادآور شد: امروز بسترهای مجازی ارائه خدمات در حال رشد است و افراد در موارد مختلف از این امکانات استفاده می کنند. این ها موضوعاتی است که باید در تربیت نیروی انسانی مورد توجه قرار گیرد.   وی اظهار داشت: مطالعات گسترده ای در وزارت بهداشت برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت صورت گفته و با جمع بندی این مطالعات الگوی محاسبه نیروی انسانی تا سال 1404 طراحی شده و برنامه بعدی این است که این الگو در سطح مناطق آمایشی نیز محاسبه شود.   معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و افزود: تلاش هایی برای پیاده سازی این برنامه صورت گرفته و طی 4 سال آینده تلاش حوزه آموزش استقرار این برنامه در سطح کشور خواهد بود.   دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه بسیاری از برنامه های تحول ادامه تلاش های معاونین آموزشی وزارت بهداشت در ادوار گذشته است، اظهار داشت: طی جلسات متعددی با معاونین آموزشی ادوار از نظرات ایشان بهره برداری شده است.   وی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را تلاشی برای پاسخگوی به نیازهای کشور ذکر کرد و گفت: در حال حاضر حدود 900 عضو هیات علمی در حال تحصیل در دوره مجازی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی هستند و دوره های دیگری نیز در دست طراحی است که اجرا خواهد شد.   دکتر لاریجانی اضافه کرد: دوره مجازی پزشک خانواده طراحی شده و در نظر است تا 5 هزار نفر از پزشکان عمومی که خدمات پزشک خانواده ارائه می دهند برگزار خواهد شد.   معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه برای سرآمدی در منطقه می بایست آموزش علوم پزشکی را در سطح بین المللی گسترش دهیم، گفت: اقداماتی برای اعتباربخشی بین المللی دانشگاهها و نزدیکی آموزش علوم پزشکی به استانداردهای بین المللی صورت گرفته است. همچنین ظرفیت های دانشگاههای علوم پزشکی از طریق سامانه education Iran به کشورهای مختلف معرفی شده و تعداد زیادی دانشجوی خارجی برای تحصیل در رشته های علوم پزشکی کشور درخواست داده اند.   وی با تاکید بر اینکه انجام برخی امور حوزه سلامت نیازی به دریافت مدرک دانشگاهی ندارد گفت: دوره های مهارتی به همین منظور طراحی شده به شکلی که افراد برای برخی مشاغل مهارتی دوره های کوتاه مدتی را بگذرانند و با دریافت گواهینامه مهارتی در نظام سلامت ارائه خدمت دهند . این برنامه بسیاری از نیازهای کشور را مرتفع می سازد.   دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی اظهار داشت: شیوه های برگزاری آزمون ها به روش سنتی موجب صرف وقت و هزینه زیادی می شود و لازم است با بهره برداری از فناوری های نوین آزمون ها به شیوه دیگری برگزار شود. به طور مثال با برگزاری آزمون های علوم پایه و پیش کارورزی بسیاری از چالش هایی که در این زمینه وجود داشت برطرف شده است.   دکتر لاریجانی با تاکید بر لزوم همکاری تمامی دست اندرکاران آموزش علوم پزشکی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: امیدواریم بتوانیم از نظرات اعضای محترم بوردها در اجرای اثربخش تر این برنامه ها بهره مند شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha