کد خبر: ۲۲-اردیبهشت‌ماه-سالروز-تولد-مریم‌م
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۴:۴۵

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، مریم میرزاخانی دانشمند ریاضیات ایران، در روز بیست و دوم اردیبهشت سال 1356 در تهران به دنیا آمد و در ۴۰ سالگی درگذشت؛ نکته جالب توجه اینکه اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران روز تولد مریم میرزاخانی (22 اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری کرد.

وی در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ (سال سوم و چهارم دبیرستان) از دبیرستان فرزانگان تهران، مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری را کسب کرد و در سال 78 مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و در سال 83 مدرک دکترای خود را از دانشگاه هاروارد گرفت.

پس از اخذ دکتری، مریم میرزاخانی با عنوان استادیار در دانشگاه «پرینستون» به تدریس پرداخت. یک سال بعد در سال 1384 نشریه «پاپیولار ساینس» آمریکا او را به عنوان یکی از ۱۰ ذهنِ جوان جهان انتخاب کرد. وی تا سال 1387 در پرینستون ماند و به درجه استاد تمامی رسید. سپس در اول سپتامبر سال 2008 و در سن 31 سالگی به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا به عنوان استاد تمام این دانشگاه مشغول به کار شد.

از افتخارات این دانشمند ایرانی می‌توان به جایزه المپیاد جهانی هنگ‌کنگ در سال 1994 اشاره کرد که وی با امتیاز 41 و 42 موفق به دریافت مدال طلای جهانی شد.

همچنین، وی سال بعد از المپیاد جهانی هنگ‌ کنگ، با شرکت در المپیاد جهانی ریاضی کانادا، با نمره کامل، رتبه نخست جهانی را از آن خود کرد.

طبق این گزارش، کسب جایزه برترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد در سال 2003، جایزه ای‌ام‌اس بلومنتال در سال 2009، جایزه ستر از طرف انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013، جایزه بنیاد ریاضیات کلی در سال 2014، مدال فیلدز سال 2014 و عضویت در آکادمی ملی علوم آمریکا در سال 2016 از دیگر افتخارات این دانشمند ایرانی است.این ریاضیدان ایرانی، در سال ۲۰۱۴ برای کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها، برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و نخستین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز بود.

مریم میرزاخانی در سال 96 و پس از چهار سال مبارزه‌ با بیماری سرطان، در سن ۴۰ سالگی از دنیا رفت.

براساس این گزارش، در هجدهمین کنگره بین المللی ریاضی دانان که در مرداد 1397 در شهر ریودوژانیرو کشور برزیل برگزار شد، اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران روز تولد مریم میرزاخانی (22 اردیبهشت) را به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری کردند.(فارس)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha