کد خبر: گام-بلند-تولیدکنندگان-داخلی-در-تأمین-ک
۲۳ شهریور ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰

یکی از شرکت‌های فناور کشورمان که در صنایع پزشکی فعالیت می‌کند موفق شده است با کسب استانداردهای بین‌المللی نیاز صنعت پزشکی کشور به کیسه خون را تامین کند.


به گزارش  خبرگزاري سلامت به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری؛ مهندس سیروس میان‌دشتی مدیرعامل شرکت صنایع پزشکی فارمد، به کسب توانمندی تولید کیسه‌های خون مطابق با استانداردهای جهانی اشاره کرد و گفت: کیسه‌های خون مهم‌ترین دستاورد این شرکت فعال حوزه سلامت است و پس از سال‌ها برای نخستین بار موفق شدیم کیسه‌های خون را به طور کامل و هم‌گام با استانداردهای معتبر جهانی، در داخل کشورمان تولید کنیم.


مدیرعامل فارمد با اشاره به انعقاد قرارداد این شرکت با سازمان انتقال خون به منظور تامین کیسه خون مورد این نیاز این سازمان گفت: عرضه این محصول به سازمان انتقال خون نیازمند پاس کردن آزمایشات و اخذ استاندادهای متعددی بود که بعد از 2سال تعامل و پیگیری  دریافت این استانداردها، کیسه خون تولید این شرکت مورد پذیرش سازمان انتقال خون قرار گرفت.


وی افزود: کیسه‌های خون جزو فرآورده‌های پزشکی مهم، راهبردی و دارای حساسیت بالایی هستند که رعایت استانداردها و ضرورت‌های تولید این محصول امری حیاتی در سلامت فرآورده است.
این فعال فناور، تولید کیسه‌های خون توسط یک شرکت داخلی را گامی بلند در عرصه سلامت و حفظ سرمایه‌های کشور دانست و افزود: در طول 40 سال گذشته تمامی کیسه‌های خون مورد مصرف مراکز درمانی از جمله سازمان انتقال خون، وارداتی بوده و هیچ شرکت داخلی موفق نشده بود نیاز کشور را ضمن کسب استانداردهای لازم تامین کند.


وی ادامه داد: با توجه به این‌که به طور متوسط 2و نیم میلیون کیسه خون به ارزش بالغ بر 15 میلیون یورو وارد کشور می‌شود، مقدار قابل توجهی از سرمایه‌های ارزی به واردات این محصول اختصاص می‌یافت که تولید این محصول توسط فناوران داخلی موجب حفظ این سرمایه در کشور شده است.
میان‌دشتی با بیان این‌که اکنون ظرفیت تولید 4 و نیم میلیون کیسه خون تکی فراهم شده است افزود: این توانمندی وجود دارد که کیسه‌های خون حسب نیاز به صورت چندتایی تولید شوند که در این صورت متوسط ظرفیت کشور یک و نیم میلیون کیسه خون خواهد بود.


وی با اشاره به اخذ استانداردهای بین‌المللی گوناگون از جمله CE اروپا برای کیسه خون و دیگر محصولات تولید فارمد افزود: هر کیسه خون وارداتی به طور متوسط 3یورو ارزبری به دنبال دارد که کیسه خون تولید داخل ضمن جلوگیری از خارج شدن این میزان ارز، با قیمتی چندبرابر ارزان‌تر از نمونه خارجی عرضه می‌شود.
میان‌دشتی به فراهم شدن زمینه صادرات کیسه خون تولید داخلی به کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: با اقدام ارزشمند سازمان انتقال خون که در تامین کیسه خون مورد نیاز از تولیدات یک شرکت داخلی، زمینه صادرات این محصول فنارور به دیگر کشورها فراهم شده است.


وی افزود: درخواست این محصول از سوی کشورها زیاد بود اما دریافت گواهی استانداردهای بین‌المللی و مورد مصرف قرار گرفتن محصول در کشور تولیدکننده، از پیش‌شرط‌های صادرات بود که خوشبختانه محقق شد و به زودی صادرات این محصول آغاز می‌شود.


وی با اشاره به افزایش ظرفیت تولیدات این شرکت در تحقق صادرات 10 میلیون یورویی صادرات این فرآورده دارویی افزود: در پی تحقق صادرات این محصول، ظرفیت تولید نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت، به طوری که تولید کشور تا مرز تولید 20 میلیون کیسه خون افزایش می‌یابد.


این فعال فناور، تولید تجهیزات دیالیز و سایر تجهیزات پزشکی مطابق با فناوری روز و استانداردهای جهانی را هدف اصلی صنایع پزشکی فارمد عنوان کرد و افزود: این شرکت عضو کنسرسیوم دیالیز ایران، در زمینه تولید تجهیزات، اشکال و ملزومات دارویی مانند محصولات مصرفی دیالیز  و برخی کالاهای پزشکی مانند کیسه خون را با استفاده از دانش و تجربیات شرکت‌های پیشرو در جهان و به‌کارگیری آخرین فناوری‌های روز، تولید می‌کند.


وی در خصوص تامین نیاز کشور در زمینه تولید پودر بی‌کربنات سدیم ادامه داد: تولید این فرآورده ضروری در دیالیز، یکی از گام‌های مهم این شرکت بود و  توانست تا 90 درصد نیاز کشور به واردات این فرآورده را برطرف کند.


میان‌دشتی ظرفیت را یادآور شد و گفت: علاوه بر پودر یاد شده، انواع لوله‌های رابط، ست فیستولانیدل، ست لوله رابط دیالیز، کیسه خون، محلول همودیالیز، کتتر دیالیز و هموکانسنتریتور جزو تجهیزات ضروری دیالیز به شمار می‌روند که خوشبختانه در داخل کشور و توسط این شرکت به تولید می‌رسند.


وی با اشاره به ظرفیت تولید 3 میلیون بسته پودر بی‌کربنات سدیم در اشکال کیسه و کارتریج افزود: تولید این فرآورده مهم، ضمن صرفه جویی ارزی 5 میلیون یورویی و سد خروج منابع ارزی کشور، با قیمتی 60 درصد پایین‌تر و هم‌کیفیت  نمونه خارجی عرضه می‌شود.


مدیرعامل صنایع پزشکی فارمد، به توانمندی در تولید این فرآورده‌ها بر مبنای دانش فنی داخلی اشاره کرد و افزود: کمپانی‌های شناخته شده تولید دستگاه‌های دیالیز برای ایجاد وابستگی به تولیداتشان تغییراتی در ماشین دیالیز و مواد مصرفی سازگار ایجاد می‌کنند که وارد کردن این مواد که  پتنت ثبت شده دارند، با دشواری‌های متعددی روبه‌روست از این رو در کشور مدل جدیدی طراحی کردیم و بدون پرداخت حق رویالتی (حق لیسانس) از یک محصول تولید داخل و با کیفیت در دستگاه‌ها استفاده می‌شود.


وی افزود: سایر محصولات نیز مانند هموکانسنتریتور در عمل جراحی قلب باز استفاده می‌شود و در گرفتن آب اضافی خون که قبل از عمل به بدن بیمار افزوده می‌شود کاربرد دارد. این محصول به قیمتی بسیار پایین‌تر از نمونه وارداتی عرضه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha