کد خبر: کم‌عارضه‌ترین-روش‌-درمانی-را-بشناسی
۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱

معاون درمان بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار در ارتباط با طب سوزنی علمی گفت: در صورتی که پزشک آموزش‌های لازم را دیده باشد طب سوزنی، یکی از کم‌عارضه‌ترین روش‌های درمانی است

 

روح الله نوریان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  خبرگزاري سلامت  در مورد طب سوزنی اظهارداشت: طب سوزنی شیوه‌ای درمانی است که از هزاران سال پیش در کشور چین رواج داشته است و طی چند دهه اخیر کاربرد طب سوزنی با نگرشی علمی و نوین در پزشکی امروزی نیز رایج شده است.

وی افزود: در این روش سوزن‌های استریل یک‌بار مصرف بسیار ظریف وارد پوست می‌شوند. با توجه به نوع بیماری، سوزن‌ها به نقاطی خاص از بدن وارد خواهند شد. گاهی به منظور ایجاد تحریک بیشتر، جریان الکتریکی خفیفی از سوزن‌ها عبور داده می‌شود.

معاون درمان بیمارستان فوق‌تخصصی توانبخشی و پزشکی- ورزشی نورافشار در مورد مکانیسم‌های احتمالی اثر طب سوزنی گفت:افزایش جریان خون موضعی می‌تواند روند ترمیم ضایعات موجود در محل را تسریع کند. همچنین تحریک اعصاب نازک در زیر پوست باعث مهار انتقال پیام درد از آن ناحیه به مغز می‌شود.

نوریان  با بیان اینکه تحریک اعصاب نازک در زیر پوست با تحریک نقاط خاصی در مغز باعث می‌شود تا ضد دردهای طبیعی در مغز تولید شوند، گفت:سوزن زدن در نقاط سفت و دردناک عضلات باعث شل شدن آنها و کاهش درد می‌شود. همچنین تحریک برخی از اعصاب باعث ترشح موادی در مغز می‌شود که می‌تواند اثرات مختلفی مانند کاهش افسردگی، ایجاد آرامش و کاهش اشتها داشته باشد.

وی در مورد طب سوزنی علمی گفت: در طب سوزنی یا نوین از مفاهیم موجود در طب سنتی چین برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال در طب سنتی چین سلامتی و بیماری به رابطه متقابل عناصر پنج‌گانه و جریان طبیعی یا غیرطبیعی انرژی حیات در بدن نسبت داده می‌شود، در حالیکه این موارد در پزشکی امروزی پذیرفته شده نیستند.

به گفته معاون درمان بیمارستان فوق‌تخصصی توانبخشی و پزشکی- ورزشی نورافشار در طب سوزنی نوین فرایند تشخیصی و درمانی براساس مفاهیم پزشکی امروزی صورت می‌گیرد. این روش  تنها در اختلالات و بیماری‌هایی که مطالعات علمی مفید بودن طب سوزنی را در درمان آنها به اثبات رسانده‌اند به کار گرفته می‌شود.

نوریان اضافه کرد: همچنین انتخاب و سوزن زدن نقاط بر اساس مفاهیم جدیدی مانند نقاط ماشه‌ای انجام می‌شود. نقاط ماشه‌ای باندهای سفتی در عضلات هستند که به لمس حساس بوده، باعث ایجاد دردهای عضلانی مزمن می‌شوند.

 وی در پاسخ به اینکه آیا طب سوزنی روشی مطمئن است؟ اظهارداشت: در صورتی که پزشک شما آموزش‌های لازم را دیده باشد طب سوزنی، یکی از کم‌عارضه‌ترین روش‌های درمانی است عوارض خفیف و غیر مهم نسبتا شایع است مانند خواب آلودگی و ضعف 3 درصد، خونریزی یا خون مردگی در محل سوزن‌ها 3 درصد، تشدید علایم 2 درصد و درد در محل سوزن یک درصد.

معاون درمان بیمارستان نورافشار ادامه داد: برخی از عوارض نادر است مانند از حال رفتن، تهوع، سردرد، عفونت و واکنش‌های حساسیتی به فلز. عوارض جدی‌تر شامل تجمع هوا بین پرده جنب و ریه و یا تجمع خون در پرده آبشامه قلب، به علت ورود سوزن به این محل‌های حساس ایجاد می‌شود که شیوع بسیار کمی دارند ولی نیازمند درمان سریع است.

نوریان با تأکید بر اینکه نباید دارویی که پزشک متخصص برای شما تجویز کرده است را با شروع طب سوزنی قطع کنید،گفت:از طب سوزنی می‌توان به عنوان درمان کمکی در برخی از بیماری‌های روماتولوژی و عصبی که نیاز به مصرف طولانی دارو دارند استفاده کرد اما در این موارد طب سوزنی تنها به منظور کاهش درد یا برخی از علایم استفاده می‌شود و قطع مصرف دارو در این بیماران می‌تواند باعث عود بیماری و عوارض شود.

كدخبرنگار41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha