کد خبر: کمبود-ویتامین-d-و-کلسیم-از-مشکلات-تغذیه
۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۵۸

 

خبرگزاری سلامت: امروزه کمبود ویتامین D یکی از مسائل و مشکلات با شیوع بالا در سطح دنیا است؛ حدود 40 تا 50 سال اخیر کمبود ویتامین D بیشتر در افراد قالیباف و دختربچه هایی که داخل دخمه ها قالیبافی انجام می دادند و در طول روز بیرون نمی آمدند و از اشعه آفتاب بی بهره بودند ضایعات استخوانی، پوکی استخوان یا نرمی استخوان بسیار دیده می شد؛ زیرا ویتامین D که ما از مواد غذایی جذب می کنیم کمتر از یک چهارم مقدار مورد نیاز بدن است، در حالی که برای جذب ویتامین D حداقل قسمت های بازو،دست،صورت و پاها در معرض اشعه نور خورشید بین 20 تا 30 دقیقه در طول روز قرار گیرند، اما امروزه کمتر کسی این موضوع را رعایت می کند.

پروفسور فریدون عزیزی رییس مرکز تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم می گوید: به طور کلی بر اساس بررسی ها حدود 60درصد افراد جامعه دچار کمبود ویتامین D هستند و گاهی هم در برخی از استان ها در خانم ها به دلیل حجاب بیشتر از مردان است، اما این اختلاف خیلی زیاد نیست زیرا مردان هم دچار آن می شوند.

وی عنوان می کند: مسأله مهم در ایران که به وفور هم دیده می شود کمبود ویتامین D همراه با کمبود کلسیم است، زیرا متأسفانه به دلیل گرانی لبنیات یا این که در فرهنگمان وجود نداشته لبنیات خیلی کم مصرف می شود؛ در حالی که مقدار مصرف لبنیات باید 3 لیون شیر یا معادل آن از سایر لبنیات باشد اما تقریبأ هیچ فردی مگر افراد خیلی کمی لبنیات مصرف نمی کنند. بنابراین از یک طرف ویتامین D کم است که کمبود آن موجب خوب جذب نشدن کلسیم می شود و از طرفی دیگر به دلیل عدم مصرف لبنیات کمبود کلسیم هم حاکم است.

پروفسور عزیزی توصیه می کند که خانواده ها باید خود و فرزندان را به مصرف کافی لبنیات عادت دهند.هرچند مسائل مالی در این میان مطرح است اما یکی از اقلام مهمی می باشد که باید تهیه شود و مصرف آن بسیار ضروری است. حال آن که به جای مصرف فست فود و مواد غذایی مضر و دریافت چربی ها مقداری از سبد سلامتی خانوار بر این اصل پایه گذاری شود. پیشنهاد ما مصرف لبنیات کم چرب یا بی چرب است زیرا چربی آنها بسیار مضر است.
 طولانی شدن کمبود ویتامین D و کلسیم از زمان جوانی موجب پوکی استخوان، در دوران پیری شکستگی و در کودکی هم نرمی استخوان را در پی خواهد داشت.

وی ادامه می دهد: اگر به مردم گفته شود که روزانه 20 دقیقه زیر نور خورشید قرار بگیرند همان گونه که نیم ساعت در طول روزورزش نمی کنند برای جذب ویتامین D هم این کار را انجام نمی دهند؛ بنابراین به نظر می رسد در اکثر کشورهای دنیا هم این گونه است که باید ویتامین D را به صورت مکمل دریافت کنند، این مکمل به ویژه  در زنان باردار؛مردان و زنان مُسن و افراد در حال رشد توصیه شده است؛ این قرص ها 1000تا 2000واحد ویتامین را در طول روز به بدن می رساند؛ در ایران هم ترکیبیD داریم که ویتامین 50 هزار واحدی است و به دلیل سادگی مصرف یک عدد در ماه توصیه می شود و کفایت می کند.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم تأکید می کند که اگر فردی دچار کمبود ویتامین D است به طور حتم باید ویتامین د 50 هزار واحدی را هفته ای یکبار مورد استفاده قرار دهد تا بین 3 تا 6 ماه ویتامین D بدن کافی باشد و بعد می تواند آن قرص را ماهی یک دفعه مصرف نماید.برای کودکان مسئله بسیار حائز اهمیت است به ویژه شیرخواران که منبع دیگری برای ویتامین D ندارند برای آنها باید قطره های ویتامین D تجویز شود.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha