کد خبر: کشف-اسرار-بیماری‌های-ژنتیکی-مغز-با-کم
۵ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۵۲

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) محققان از سال‌ها قبل علاقه‌مند به درک تغییرات عصبی ناشی از اختلالات ژنتیکی مربوط به بیماری‌های عصبی بودند. ارتباط بین جهش ژنتیکی و اختلالات عصبی واضح است؛ ولی اطلاعاتی در زمینه مکانیسم آن در دست نیست. به این منظور محققان ژن PCDH19 را بررسی کردند. این مطالعه نشان می‌دهد خوشه‌ای شدن ( clustering) تعاملات سلولی در مغز از رشد و توسعه نرمال مغز جلوگیری می‌کند و همین امر به بروز بیماری‌های عصبی مانند اسکیزوفرنی منجر می‌شود. محققان همواره به دنبال نقش ژن‌ها بر تعاملات سلول‌ها و نحوه تأثیر آن بر مغز بوده‌اند.

ماهی زبرا نوعی ماهی آب‌شیرین گرمسیری با جنین شفاف است که رشد سریعی دارد؛ از طرفی برخی از پروتئین‌هایDNA در این ماهی با انسان مشترک است و از این رو می‌تواند در درک علت برخی بیماری‌ها مؤثر باشد. محققان ژنPCDH19 را در این ماهی جهش دادند و تغییرات عصبی آن را بررسی کردند. این فرآیند با استفاده از میکروسکوپ‌های قوی صورت گرفته است و نشان می‌دهد تفاوت‌های واضحی بین جنین‌های حاوی ژن PCDH19 و فاقد این ژن وجود دارد. برای مثال شبکه‌های عصبی در ماهی‌هایی با جهش ژنتیکی در مقایسه با ماهی‌های عادی، اتصالات بیشتری دارد و خوشه‌ای است.

این دستاورد در درک مکانیسم بیماری‌های عصبی دیگری از جمله صرع نیز مؤثر است. نتایج این مطالعه در نشریه آنلاین eNeuro منتشر شده است.(ایرنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha