کد خبر: کدام-سرطان-ها-قابل-پیشگیری-هستند؟سرطا
۷ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۴۴

دبیر شبکه ملی تحقیقات سرطان؛

کدام سرطان ها قابل پیشگیری هستند؟/سرطان زا بودن پارازیت ها اثبات نشده است

قائم مقام و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان انسیتو کانسر با اشاره به اهمیت پیشگیری از بروز بیماری ها گفت: علیرغم افزایش سرعت رشد سرطان در کشور 4 سرطان شایع هزینه اثر بخش دارند و قابل پیشگیری هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، دکتر کاظم زنده دل در نشست خبری کنگره پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین میزان بروز سرطان معده را دارد، گفت: شایع ترین سرطان بدون در نظر گرفتن جنسیت در ایران، سرطان پستان بوده و بعد از آن سرطان معده در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود: همچنین ایران در کمربند سرطان مری قرار دارد که از استان گلستان شروع می شود و تا چین ادامه دارد، البته متاسفانه گزارش معتبری از روند بروز سرطان در ایران وجود ندارد و گزارش هایی که منتشر شده است بر اساس گزارش های دوره ای بوده که توسط ثبت سرطان مبتنی بر آسیب شناسی است.

به گفته زنده دل گزارش هایی نشان می دهد که سرعت رشد سرطان در ایران بسیار زیاد است، درحالی که بخشی از این روند کاذب بوده و نمی تواند مبنی تصمیم گیری و نگرانی از رشد سرطان در کشور باشد؛ در استان گلستان که دقیق ترین ثبت سرطان را در کشور دارد سرعت رشد بروز سرطان ها از روند منطقی و متعادلی برخوردار و مشابه سایر کشورهای دنیا است و با اطمینان می توانیم ادعا کنیم که روند رشد سرطان در کشور ما مشابه سایر کشورهای در حال توسعه دنیاست.

وی درمورد برخی اظهارات درباره  پارازیت‌ها و تاثیر آن بر افزایش ابتلا به سرطان در کشور گفت: شواهد علمی  درمورد این موضوع  بسیار محدود بوده و هنوز در مرحله‌ای نیستیم که به صورت قطعی درباره آن صحبت کنیم.  برخی شواهد منتشر شده، مدعی سرطان‌زایی پارازیت ها هستند اما به دلیل اینکه مولفه های دیگری از قبیل سبک زندگی، تغذیه، آلودگی هوا و ... در بروز سرطان موثر است نمی توان به طور قطع سرطان زا بودن پارازیت ها را تائید کرد.

زنده دل درمورد چگونگی پیشگیری از وقوع سرطان نیز گفت: تشخیص قبل از ایجاد علامت به روش تست های سرطان و معاینه در مورد سرطان های پستان، دهانه رحم، روده بزرگ و دهان بسیار اثربخش است که البته میزان شیوع سرطان دهان در کشور ما بسیار ناچیز است.

وی همچنین تشخیص به هنگام را در میزان اثربخشی درمان و بهبود بیمار بسیار موثر و حائز اهمیت دانست.

زنده دل با بیان اینکه سالانه حدود 100 هزار نفر در کشور ما به سرطان مبتلا می‌شوند و حدود 50 هزار نفر از این بیماری فوت می‌کنند، گفت: هر چند آمار دقیقی از وضعیت سرطان در مناطق مختلف کشور وجود ندارند متاسفانه تلاش‌های صورت گرفته در زمینه ثبت سرطان و ارائه آمار دقیق در کشور نتیجه بخش نبوده اما تحقیقات زیادی در مورد عوامل خطر سرطان در ایران انجام شده است. 
 

قائم مقام و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سرطان انسیتو کانسر با اشاره به رونمایی از کتاب اطلس سرطان در افتتاحیه کنگره پیشگیری و تشخیص زود هنگام سرطان گفت: این کتاب در سه سطح تالیف شده که فصل اول مربوط به عوامل و علل سرطان، فصل دوم بار بیماری و آمار بروز و مرگ و میر سرطان، فصل سوم اقدامات کنترلی در کشور‌های مختلف دنیا تدوین شده است. 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha