کد خبر: کاهش-25درصدی-بیماری‌های-قلبی-تا-سال-2025-جو
۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۹:۵۳

خبرگزاری سلامت: شعار امسال روز جهانی قلب تا سال 2025 کاهش 25درصد بیماری‌های قلب و عروق است و با توجه به محتوای این شعار که بر اساس برنامه‌ریزی بسیار مهم پیشگیری بنا نهاده شده، در کلیه امور تحقیقاتی و برنامه ‌یزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت هدف "پیشگیری" در نظر گرفته شده است.

دکتر مسعود قاسمی، رییس انجمن آترواسکلروز ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت اظهار داشت: در ایران هم ضمن این که امکانات تشخیصی و درمانی در شرایط قابل ملاحظه‌ای به نظر می‌رسد قرار گرفته، باز هم نیازمند این هستیم آگاهی‌های اجتماعی در زمینه پیشگیری قلبی به وِیژه بر اساس تغییرات شیوه های زندگی بیشتر مورد تأکید قرار بگیرد.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد از لحاظ اطلاعات بین المللی نزد جامعه عمومی شرایط بهتری نسبت به دهه اخیر داریم، اما هنوز هم رفتارها و عادات غذایی اشتباه مانند استفاده از غذاهای چرب یا شور رواج دارد. بنابراین نباید طعم غذا را بر سلامت ارجح دانست؛ یعنی یک فرد موظف است برای بهبود شرایط جسمانی قدری از سلیقه‌های شخصی‌اش به خاطر طعم غذا بگذرد، اما  هنوز این امر جای چالش بسیاری دارد.

این متخصص قلب و عروق تأکید کرد: ما نیازمندیم در سطح خانواده به ویژه زمان کودکی فرهنگ صحیح غذا خوردن، ورزش کردن و اجتناب از مواد مضر برای سلامت قلب و عروق جایگزین فرهنگ‌های دیگر شود که عمده آن رفتارهای نادرست تغذیه‌ای و اجتناب از فعالیت‌های جسمی است؛ فیلم‌های صدا و سیما، بازی‌های کامپیوتری و حتی شرایط مطالعه باید به گونه‌ای تنظیم شود که افراد از نشستن طولانی و کم تحرکی نیز اجتناب نمایند.

 

درصد اضافه وزن در ایران تامرز50درصد رسیده/این آمار تکان دهنده است

فلوشیپ اینترونشنال آنژیوپلاستی والولو پلاستی متذکرشد: افزایش وزن به عنوان نکته بسیار مهم گریبانگیر جامعه بشری در اغلب کشورهای دنیا و در کشور ما است. متأسفانه در جامعه با آمار بالایی تا مرز 50درصد افزایش وزن سر و کار داریم و این آمار تکان دهنده است. معنی این آمار یعنی با همین نسبت بیماران قلبی با درصد اولیه افزایش پیدا می‌کند و افزایش فشارخون شریانی هم بیشتر می‌شود؛ ضمن این‌که چربی‌ها تحت تأثیر افزایش وزن است و احتمال بروز دیابت نوع دوم هم با افزایش وزن افزایش می‌یابد.

 

مصرف سرانه نمک در ایران دو برابر استانداردهای جهانی

وی هشدار داد: متأسفانه مصرف سرانه نمک در کشور ما بیش از دو برابر استانداردها است، یعنی حداقل میزان اگر به نصف شرایط فعلی برسد هنوز یک گرم در روز از ماکسیموم استاندارد جهانی بالاتر است؛ در حالی که ماکسیموم استاندارد جهانی بین  2و نیم تا 6گرم در روز است اما مصرف ما بالای 12گرم است. بنابراین موضوع مصرف نمک بسیار وابسته به شرایط فرهنگی و عادتی افراد است و در سطح خانواده محک زده می‌شود که باید تحت تأثیر جدی قرار بگیرد.

قاسمی نمک را عاملی دانست که می‌تواند در افزایش فشارخون و تغییر وضعیت بدن در بیمارانی که به صورت نهفته یا واضح دچار نارسایی قلب یا کلیه هستند به شدت خطرآفرین باشد.

 

فرهنگ اضافه کردن نمک به غذا حذف شود

وی مطرح کرد: اگر در شرایطی زیست کنیم که میزان تعریق غیرعادی نداشته باشیم به ویژه در فصول سرد یا معتدل سال و هیچ نمکی را اضافه مصرف نکنیم یک و نیم برابر نیاز از ذات مواد غذایی سدیم دریافت کرده‌ایم. بنابراین با این شرایط باید فرهنگ اضافه کردن نمک به غذا را حذف کنیم. به صورت عادتی در بسیاری از افراد دیده می‌شود که بدون چشیدن طعم غذا نمک را چندین بار به آن اضافه می‌کنند و به طور حتم باید این کار ناصحیح از برنامه غذایی حذف شود. بنابراین طعم شور یا مطبوع غذا به عادت‌های اجتماعی وابسته است که در سطح خانواده‌ها باید تغییر یابد.

 

مصرف قلیان از معضلات بیماری‌های قلب و عروق

وی در ادامه سخنانش به معضل جدی کشور به نام قلیان اشاره کرد و افزود: متأسفانه مصرف قلیان در وضعیت به شدت پرخطری برای جوانان کشورما به شمار می‌رود. جوانانی که باید توپ فوتبال و راکت بدمینتون و ... را در دست داشته باشند، قلیان را حمل می‌کنند تا در اطراف شهر کمپی بزنند و این ماده فوق خطرناک را استفاده کنند.

رییس انجمن آترواسکلروز ایران هشدار داد: مصرف یک بار قلیان معادل چیزی حدود 120 تا 160عدد سیگار عارضه را بر بدن تحمیل می‌کند و این امر به شدت وحشتاک است و قابل تصور نیست که با چه معضلی مواجه هستیم، در پی مصرف قلیان ایجاد عوارض قلب و عروق که جای خود از طرفی دیگر به صورت جدی افزایش سرطان‌های مختلف وابسته به سیگار و ماده معطری که به توتون قلیان می‌زنند بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی اذعان داشت: مصرف کنندگان قلیان طی سال‌های مصرف امکان دارد به صورت واضح دچار مشکل نشوند، در حالی که موارد بسیاری از سنین زودرس مصرف قلیان در افراد زیر 30 سال دیده می‌شود. اگر فردی برای تفریح طی چندسال به صورت کاذب از قلیان استفاده کرد و با یک بیماری وخیم عروقی یا بدخیمی غیرقابل کنترل مواجه شود، هرگز برداشت اجتماعی‌اش را بر خود نخواهد بخشید که به دلیل یک تفریح ظاهری نا مناسب سلامتی‌اش را به مخاطره انداخته است، زیرا دود تلخ  ناگوار را به داخل مجاری تنفسی سوق دادن هیچ حاصلی ندشته است.
قاسمی عنوان کرد: خوشبختانه وزارت بهداشت و درمان با واکنشی که این بار در مورد مصرف یا توزیع عمومی قلیان به مراتب جدی‌تر به خرج داده است جای تقدیر دارد، اما این امر زمانی کافی است که افراد بدانند مصرف این ماده پرخطر است. بنابراین باید این موضوع در روزجهانی قلب مدنظرگرفته شود ،زیرا مصرف قلیان یکی از معضلات بیماری‌های قلب و عروق است که انشالله دیگر در برنامه روزانه افراد جایی نداشته باشد.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha